ANTI PEMIMPIN PENDUSTA DAN ZALIM.


AHMAD BAHAROM CREATION.


1AQIDAH: ALLAH DIDAHULUKAN, RASULULLAH DIUTAMAKAN..... "Terimalah sedikit kesusahan dunia yang sementara,dalam menegakkan kebenaran untuk terlepas daripada kesusahan Akhirat yang berkekalan"


Lawati page dan group ABC di Facebook.

1. Ahmad Baharom Commantary https://www.facebook.com/ahmad.baharom.9
2. Ahmad Baharom Collections https://www.facebook.com/AhmadBaharomCreation/
3. Anti Pemimpin Pendusta, Mungkar dan Zalim https://www.facebook.com/AhmadBaharomCreation2/
4. ABC Conflicts News https://www.facebook.com/AhmadBaharomCreation3/
5. Agama Bangsa Cemerlang https://www.facebook.com/groups/ahmadbaharom62/

Dan beberapa group yang boleh dikenali dengan ABC.

BLOG INI ADALAH BERKAITAN AGAMA DAN POLITIK.
Tulis Carian Anda didalam line putih dibawah


1AQIDAH: ALLAH DIDAHULUKAN, RASULULLAH DIUTAMAKAN..... "Terimalah sedikit kesusahan dun

Saturday 8 August 2015

Sejarah panjang skandal kewangan Malaysia oleh REJIM NAJIB.

Sejarah panjang skandal kewangan Malaysia

Imej perlindungan dari manifesto PM Najib Razak.  Foto dari Wikimedia Commons.
Imej perlindungan dari manifesto PM Najib Razak. Foto dari Wikimedia Commons.

Skandal kewangan tahap tinggi di mana dana awam digunakan untuk keuntungan peribadi dan kebajikan korporat adalah perkara biasa dalam ekonomi politik moden Malaysia. Mereka juga membentuk asas pemerintahan berterusan rejim.
Malaysia sekali lagi di tengah-tengah skandal politik yang serius, dengan dakwaan bahawa syarikat pelaburan kerajaan yang dikendalikan oleh 1Malaysia Development Berhad (1MDB) telah digunakan untuk menyalurkan kira-kira AS $ 700 juta kepada akaun peribadi Perdana Menteri Najb Razak.
Ulasan media mengenai skandal ini penuh dengan superlatif, dengan  Financial Times deeming ia " skandal kewangan terbesar dalam [Malaysia] sejarah moden . "Danny Quah, menulis untuk Malaysian Insider , membangkitkan 1MDB sebagai bukti sistem politik Malaysia yang telah kehilangan tambatan yang selepas dekad kejayaan.
The kecelaruan politik skandal 1MDB itu adalah benar, dan mempunyai potensi untuk menjadi salah satu ancaman yang paling serius bahawa rejim Barisan Nasional yang pernah dihadapi.
Tetapi skandal korporat dan kewangan seperti 1MDB bukanlah perkara baru dalam ekonomi politik Malaysia. Pemerhati politik Malaysia perlu mengambil perhatian terhadap banyak latar belakang sejarah skandal hari ini, banyak yang berlaku semasa era digambarkan oleh Quah dan lain-lain sebagai era dinamisme, harapan, dan kejayaan ekonomi dan politik.
Lebih 30 tahun yang lalu, Malaysia digegarkan oleh veteran apa pembangkang Lim Kit Siang yang dikenali sebagai " skandal skandal "apabila Bumiputra Malaysia Finance, anak syarikat Hong Kong berasaskan milik Bank Bumiputra Malaysia Berhad, didapati telah terlibat dalam pelbagai pelbagai urusan rendang dengan Kumpulan Carrian, pemain utama dalam pasaran hartanah berkembang pesat Hong Kong.
Butiran kotor termasuk bukan sahaja pinjaman yang tidak berhemat kepada peminjam terbang tinggi berkaitan, tetapi juga pembunuhan seorang juruaudit BBMByang mempersoalkan kewajaran pinjaman! Skandal BMF adalah hanya salah satu daripada banyak kes semasa kemelesetan pertengahan 1980-an Malaysia di mana kerajaan gabungan syarikat yang diasaskan untuk membuat dan kekayaan pelayan untuk bumiputera -rescued firma disambungkan.
Hampir 10 tahun kemudian, Krisis Kewangan Asia melanda Malaysia keras. Seperti yang diketahui umum, rejim bergerak pantas terhadap lawan domestik pada masa yang sama bahawa ia melaksanakan pakej pelarasan berani iaitu kawalan modal dan rangsangan ekonomi makro.
Tetapi pada masa yang sama, rejim diperkukuhkan pangkalan korporat juga. Dana daripada dana pencen negara telah digunakan untuk menyelamatkan United Engineers (Malaysia) Berhad, yang telah meminjam untuk membeli saham dalam syarikat induknya Renong, yang berkhidmat sebagai syarikat pegangan bagi aset korporat UMNO . BBMB terlalu diselamatkan-ya, sekali lagi tetapi kali ini oleh Khazanah, cabang pelaburan kerajaan yang beroperasi di bawah Kementerian Kewangan.
Lain-lain syarikat berkaitan politik mendapati ketenangan daripada krisis juga, seperti Terence Gomez dan Jomo KS yang dijelaskan dalam buku mereka dgn hakimEkonomi Politik Malaysia: Politik, Naungan, dan Keuntungan . Krisis ini nampak begitu banyak menyelamatkan begitu banyak syarikat yang berkaitan dengan menggunakan dana awam yang pemerhati sering lupa bahawa setiap satu adalah skandal besar dengan sendiri.
Skandal kewangan tahap tinggi di mana dana awam digunakan untuk keuntungan peribadi dan kebajikan korporat adalah perkara biasa dalam ekonomi politik moden Malaysia. Apa yang membuatkan 1MDB begitu istimewa ialah ia membabitkan seorang ahli politik yang telah berjuang untuk memupuk imej sebagai duduk di atas rasuah, rasuah, nepotisme, dan jenayah yang begitu sifat politik Malaysia (dekad-lama Altantuya kes walaupun).
Hasil dana tersebut dipindahkan ke akaun peribadi Najib sendiri tidak membantu. Ia menyerang kebanyakan pemerhati sebagai kemuncak hal makan Rasuah untuk memegang, sebagai Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin baru-baru ini mempunyai , bahawa tiada apa yang tidak kena dalam sumbangan kepada parti pemerintah yang disalurkan melalui dana kekayaan berdaulat dan diadakan di dalam akaun bank peribadi yang Perdana Menteri duduk.
Salah satu sebab mengapa Quah mendapati 1MDB begitu bermasalah ialah ia, maka, ia mewakili kehabisan perintah politik dan ekonomi yang membawa peluang ekonomi yang besar kepada biasa bumiputera tanpa membunuh pertumbuhan ekonomi Malaysia. Skandal 1MDB menunjukkan bagaimana kroni "mengeksploitasi ... untuk kepentingan diri instrumen sangat direka untuk membantu orang lain." Tetapi jika ekonomi politik Malaysia mempunyai sejarah yang panjang dalam skandal seperti 1MDB, BN juga mempunyai sejarah yang panjang yang memihak kepada sekutu terbang tinggi di sektor korporat.
Peranan aktif yang rejim BN telah bermain sejak 1971 dalam memperuntukkan peluang dan mengarahkan kredit membolehkan pilih kasih itu, dan usaha-usaha di bawah Dasar Ekonomi Baru untuk berkembang dengan pesat yang bumiputerasektor korporat menjadikan ia hampir tidak dapat dielakkan. Menjelang tahun 1981, ulama seperti Lim Mah Hui dapat menunjukkan bahawa separuh daripada semua pengarah Melayu firma yang disenaraikan mempunyai latar belakang politik atau pentadbiran (angka bagi pengarah bukan Melayu enam peratus).
Ya, tindakan Mahathir sebagai Perdana Menteri perkara untuk memahami mengapa politik UMNO dan ekonomi politik Malaysia telah dibangunkan dengan cara yang mereka ada, sebagai Dan Slater telah memberikan alasan-alasan supaya berhujah .Tetapi keadaan yang membolehkan skandal itu adalah sebahagian daripada asas sangat daripada strategi rejim BN kerana pemerintahan autoritarian tahan lama.Najib kerja-kerja dalam sistem politik yang bapanya, bekas Perdana Menteri Tun Razak, membantu untuk mencipta.
Penggunaan dana awam untuk memberi ganjaran dan melindungi sekutu korporat adalah endemik kepada ekonomi politik Malaysia di bawah BN. Ia beroperasi di samping usaha yang serius untuk memihak kepada bumiputera kepentingan-sungguh, untuk membina kepentingan ini melalui dasar-dasar sosial dan ekonomi yang memupuk tanggapan tertentu bumiputera- ism dan identiti Melayu.
Pada saya buku 2009 bagaimana BN terselamat daripada krisis kewangan Asia, saya dipanggil dasar-dasar ini yang " sebahagian juzuk rejim BN . "Kekuatan besar UMNO dan BN adalah bahawa walaupun dengan semua skandal peringkat tinggi kewangannya, mesin pengagihan semula Dasar Ekonomi Baru dan penggantinya terus berfungsi amat baik.
Memahami sejarah ini membantu untuk memahami prospek untuk pembaharuan.Bahawa firma-firma kerajaan bergabung terlibat dalam urusan rendang terikat kepada golongan elit rejim dan sekutu korporat mereka 30 tahun yang lalu tidak dalam apa jua cara mengurangkan keseriusan urusan 1MDB hari ini. Bahawa ini adalah gejala daripada strategi bangunan gabungan, pembangunan ekonomi, dan penyelenggaraan rejim mengejar sejak 1971, walaupun, mendedahkan mengapa pembaharuan kawal selia atau perubahan politik di bahagian atas akan tidak mencukupi untuk mencegah berulangnya skandal masa depan.
Walaupun Najib terpengaruh beberapa pencabar dalam UMNO, pencabar bahawa dirinya akan menjadi produk sistem yang sama yang menghasilkan Najib dan timbalan beliau, dan akan dipaksa untuk bekerja dalam sistem itu juga.Pembaharuan bermakna dalam ekonomi politik Malaysia memerlukan perubahan yang lebih asas kepada logik pemerintahan dan kestabilan bahawa BN telah dikejar sejak 1971.
Atas sebab-sebab yang jelas, ini tidak mungkin datang dari dalam rejim. Dan bagi penyokong jenis teliti dan lengkap peraturan, korporat dan politik reformasi yang diperlukan untuk mengelakkan skandal seperti 1MDB pada tahun-tahun akan datang,kegagalan pakatan pembangkang Malaysia tidak boleh datang pada waktu yang lebih buruk .
Tom Pepinsky adalah Profesor Madya Kerajaan di Universiti Cornell. Anda boleh membaca lebih lanjut penulisan beliau di blog .

2 comments:

  1. BERITA BAIK!!!Nama saya Ratih Wahyu, saya ingin berkongsi kesaksian saya di sini di platform ini untuk semua rakyat Indonesia dan seluruh Asia berhati-hati dengan peminjam internet, Tuhan telah menyokong saya melalui Puan Kathleen Brian yang baik ibu.Selepas beberapa tempoh cuba mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan, dan enggan meneruskan, jadi saya memutuskan untuk mendaftar pinjaman dalam talian tetapi saya tertipu dan saya kehilangan Rp 15.000.000 dengan pemberi pinjaman yang berbeza.Saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya bercakap dengan rakan saya yang kemudian memperkenalkan saya kepada Mrs Kathleen, yang merupakan pemilik syarikat pinjaman global. Rakan saya meminta saya memohon dari Puan Kathleen, jadi saya mengumpul keberanian dan menghubunginya.Saya memohon pinjaman sebanyak Rp500, 000,000 dengan kadar faedah 2%, jadi pinjaman itu mudah disepakati tanpa tekanan dan semua pengaturan dilakukan atas pemindahan kredit, karena fakta bahwa ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk mentransfer pinjaman Saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil lesen permohonan mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya dikreditkan dengan jumlah wang tunai Rp500.000.000. Saya sangat gembira bahawa Tuhan akhirnya menjawab doa saya dengan memerintahkan pinjaman saya dengan pinjaman asal saya, yang telah memberikan saya keinginan hati saya.Mereka juga mempunyai satu pasukan pakar yang akan menasihatkan anda mengenai jenis perniagaan yang anda ingin melabur dan bagaimana untuk melabur wang anda, jadi anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup anda.Semoga Tuhan memberkati ibu Kathleen untuk membuat hidup mudah bagi saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Kathleen melalui e-mel: kathleenloancompany1@gmail.com dan WhatsApp Only: {+12093480782} untuk pinjaman anda.Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: ratihwahy@gmail.com dan Kezia yang memperkenalkan dan memberitahu saya tentang Puan Kathleen juga mendapat pinjaman baru dari syarikat itu. Anda boleh menghubungi Kezia melalui e-melnya: keziaarjuna@gmail.com.Akhirnya saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua untuk meluangkan masa untuk membaca kesaksian sebenar hidup saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.

    ReplyDelete
  2. Hai semuanya, Nama saya Angga Annisa dan saya berbicara sebagai orang yang paling bahagia di seluruh dunia hari ini sebelum sekarang saya secara finansial dipukul tanpa harapan akan bantuan apa pun, tetapi ceritanya akan segera berubah ketika saya bertemu dengan Ibu. Saya sangat senang untuk mengatakan keluarga saya kembali untuk selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp.700juta untuk memulai hidup saya di sekitar karena profesi saya karena saya seorang ibu tunggal dengan 3 anak dan seluruh dunia tampak seperti itu tergantung pada saya sampai Tuhan mengirim saya kepada sebuah perusahaan yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, perusahaan yang takut akan Tuhan, ISKANDAR LENDERS, mereka adalah Juruselamat Tuhan yang dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir itu tidak akan mungkin sampai saya mendapat pinjaman sebesar Rp.700 juta dan saya akan menyarankan siapa pun yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Bunda Iskandar melalui email. [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com] karena ini adalah pemberi pinjaman yang paling memahami dan baik

    Contact Details:

    e_mail Address:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com>>>>
    WhatsApp:::+6282274045059
    Company::Iskandar Lenders"""""
    Loan Amount:::Rp.700juta
    Name:::::Angga Annisa
    Country::::Indonesia
    Occupation:Trader
    Year:April,2020

    Jumlah minimum>>>>>>Rp.100 juta
    Jumlah maksimum>>>>>Rp.100 miliar

    ReplyDelete

kakaktua800.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...