ANTI PEMIMPIN PENDUSTA DAN ZALIM.


AHMAD BAHAROM CREATION.


1AQIDAH: ALLAH DIDAHULUKAN, RASULULLAH DIUTAMAKAN..... "Terimalah sedikit kesusahan dunia yang sementara,dalam menegakkan kebenaran untuk terlepas daripada kesusahan Akhirat yang berkekalan"


Lawati page dan group ABC di Facebook.

1. Ahmad Baharom Commantary https://www.facebook.com/ahmad.baharom.9
2. Ahmad Baharom Collections https://www.facebook.com/AhmadBaharomCreation/
3. Anti Pemimpin Pendusta, Mungkar dan Zalim https://www.facebook.com/AhmadBaharomCreation2/
4. ABC Conflicts News https://www.facebook.com/AhmadBaharomCreation3/
5. Agama Bangsa Cemerlang https://www.facebook.com/groups/ahmadbaharom62/

Dan beberapa group yang boleh dikenali dengan ABC.

BLOG INI ADALAH BERKAITAN AGAMA DAN POLITIK.
Tulis Carian Anda didalam line putih dibawah


1AQIDAH: ALLAH DIDAHULUKAN, RASULULLAH DIUTAMAKAN..... "Terimalah sedikit kesusahan dun

Thursday 13 August 2015

Pemecatan Gani tidak sah jika terdapat konflik kepentingan


Pemecatan Gani tidak sah jika terdapat konflik kepentingan
FMT Wartawan

PETALING JAYA: Ada alasan kukuh untuk berhujah bahawa pemecatan Peguam Negara Abdul Gani Patail adalah tidak berperlembagaan, menurut peguam dan penulis Azhar Harun, yang lebih dikenali sebagai Art Harun.

Dalam satu artikel yang disiarkan melalui blognya, "penyebutan", beliau berhujah bahawa pemecatan itu tidak sah jika Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang mahu melindungi kepentingannya dan jika, dalam memberi khidmat nasihat kepada Raja, beliau gagal untuk mendedahkan bahawa dia mempunyai kepentingan ini.

Beliau berkata Perlembagaan Persekutuan menjelaskan bahawa Raja, dalam menolak Peguam Negara, mesti bertindak atas nasihat Kabinet Persekutuan atau seorang menteri yang bertindak di bawah kuasa umum Kabinet.

Apa yang tidak jelas kepada orang ramai, beliau menunjukkan, ialah sama ada Kabinet bertemu untuk memutuskan pemecatan Gani dan meluluskan satu resolusi yang bermaksud sedemikian.

"Jika tidak ada mesyuarat itu," katanya, "soalan seterusnya akan berada di sana seorang menteri yang bertindak di bawah kuasa am Jemaah Menteri yang menasihatkan Raja untuk memecat Peguam -General? Oleh konvensyen, kita boleh mengandaikan bahawa Perdana Menteri adalah menteri yang mempunyai kuasa umum Kabinet. "

Jika Najib sememangnya orang yang bertindak di bawah kuasa Kabinet dalam meminta Raja untuk menolak Gani, Seni berkata, persoalan yang timbul ialah: "Adakah Perdana Menteri dalam satu kedudukan konflik?"

"Sudah menjadi pengetahuan umum," dia menyatakan, "bahawa bekas Peguam Negara telah menubuhkan satu pasukan petugas khas yang terdiri daripada Badan Pencegah Rasuah Malaysia, polis dan Bank Negara untuk menyiasat dakwaan salah laku dalam 1MDB dan MPP. Malah, beliau merupakan ketua pasukan petugas khas.

"Siasatan itu adalah untuk melihat ke dalam mana-mana salah laku dalam 1MDB dan MPP. Pada minggu-minggu sebelumnya penyiasatan, kita tahu bahawa terdapat mendedahkan oleh Wall Street Journal dan penerbitan lain mengenai jumlah USD681 juta yang dipindahkan ke dalam akaun bank yang dipercayai akaun Perdana Menteri. "

Beliau juga menyatakan bahawa Najib telah sejak mengakui bahawa terdapat "derma politik" dalam akaunnya.

Seni menyatakan tidak ada keraguan bahawa Najib mungkin terlibat dalam penyiasatan oleh pasukan petugas khas itu. "Menjadi demikian, ia hormat berhujah bahawa Perdana Menteri adalah dalam kedudukan yang percanggahan atau konflik yang mungkin berlaku. Bahawa konflik kepentingan akan pasti, di bawah undang-undang, membatalkan penyertaan beliau daripada menasihati Raja untuk memecat Peguam Negara.

"Dalam keadaan itu, Perdana Menteri sepatutnya melepaskan kuasanya untuk menasihati Raja. Boleh dikatakan, orang yang betul untuk menasihati Raja itu akan menjadi Timbalan Perdana Menteri. Ini boleh dirasmikan oleh resolusi kabinet memberi kuasa Timbalan Perdana Menteri untuk berbuat demikian.

"Kegagalan Perdana Menteri untuk menarik diri daripada memberi nasihat kepada Raja kerana konflik tentang kepentingan menjadikan nasihatnya tidak sah dan tidak mengikut perlembagaan. Raja itu sebenarnya dan dalam undang-undang bertindak pada bukan nasihat. "

No comments:

Post a Comment

kakaktua800.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...