Dr Mahathir Mohamad menggesa pembangkang untuk mencari formula yang akan menyaksikan BN kekal berkuasa tanpa Najib Abdul Razak
"Jika pembangkang adalah benar-benar berminat untuk menghapuskan Najib, mereka hanya boleh berbuat demikian jika Najib pergi tetapi kerajaan BN kekal, yang diketuai oleh pemimpin lain," kata beliau dalam blognya.
Bekas Perdana Menteri berkata, di bawah kerajaan BN sebelum ini, pembangkang sentiasa memenangi kerusi di Parlimen dan dipukul BN di kebanyakan negeri.
"Kekurangan Najib untuk menghormati undang-undang dan perlembagaan dan kesediaannya untuk membeli dari ahli-ahli politik dan kakitangan awam mungkin bermakna berakhirnya demokrasi berparlimen di Malaysia.
"Ia boleh bermakna tiada pembangkang seperti seperti dalam Umno di mana menentang-Nya telah snuffed keluar," katanya.
Kenyataannya itu datang di tengah-tengah dakwaan bahawa seorang pemimpin veteran Umno sedang berusaha untuk membentuk kerajaan perpaduan dan memaksa Najib melalui undi tidak percaya di Parlimen.
Mahathir (gambar) juga menegaskan bahawa mungkin penyokong BN undi tidak percaya yang dinamakan kepada umum untuk menakut-nakutkan mereka.
"Mereka dituduh bekerjasama dengan pembangkang. Ini adalah amaran kepada ahli-ahli BN yang lain tidak menyokong undi tidak percaya.
"Ia mungkin perlu sekali lagi untuk memberi Ahli Parlimen BN bercuti di Taiwan," katanya, merujuk kepada apa yang berlaku selepas pilihan raya umum 2008 apabila Anwar Ibrahim mendakwa beliau mendapat nombor untuk membentuk kerajaan pada 16 Sept tahun itu.
Undi tidak percaya adalah perlu, dan undang-undang
Mahathir juga berkata undi tidak percaya telah menjadi penting.
"Satu undi tidak percaya adalah perlu sekarang kerana Najib telah membuat ahli-ahli Parlimen BN terhutang budi kepada beliau dengan memberikan mereka jawatan yang menguntungkan dalam kerajaan," katanya.
Bagaimanapun, beliau menegaskan bahawa pembangkang tidak mempunyai nombor.
Dalam perkembangan yang sama, Mahathir mendakwa jika permintaan untuk Najib berundur oleh pangkat Umno dan fail dinilai, akan ada cukup bilangan ahli parlimen pihak yang juga ingin melihat Najib dikeluarkan.
"Mereka tidak percaya penjelasan yang masuk akal tentang kehilangan wang 1MDB atau RM2.6 bilion dalam akaun peribadi Najib.
"Ini Ahli Parlimen boleh mengundi dengan pembangkang dalam undi tidak percaya.
"Ia sudah tentu bukan sesuatu yang Ahli Parlimen BN suka lakukan.Mereka tidak ingin menjadi memainkan peranan penting dalam menjatuhkan kerajaan BN, "katanya, maka keperluan untuk pembangkang untuk bersetuju dengan formula yang disyorkan.
Mahathir turut membidas Najib dan penyokongnya kerana cuba memberi gambaran bahawa undi tidak percaya terhadap beliau Perdana Menteri adalah tidak wajar dan tidak sah.
"Tetapi semua orang tahu bahawa undi tidak percaya adalah benar-benar undang-undang," katanya.
Terdahulu ditetapkan di Perak
Bekas Perdana Menteri mengingatkan Najib bahawa ini adalah betul-betul apa yang dia lakukan di Perak pada tahun 2009.
"Najib seolah-olah terlupa bahawa BN menggulingkan kerajaan yang dipilih rakyat Perak dengan mendakwa ia mempunyai sokongan majoriti di Dewan Undangan Negeri.
"Ia perlu berbuat demikian melalui undi tidak percaya tetapi BN tidak pasti bahawa ia mempunyai sokongan majoriti jika Dewan Undangan Negeri.
"Jadi ia dibuat daripada kes sebelum pemerintah walaupun ada yang tiada peruntukan dalam perlembagaan atau undang-undang bagi pemerintah untuk menolak kerajaan yang dipilih," katanya.