SPRM tidak pernah membersihkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak rasuah dan salah laku tetapi Perdana Menteri dibersihkan diri untuk menerima RM2.6 bilion dalam akaun bank peribadinya tanpa apa-apa bukti yang menyokong Najib mendakwa semalam bahawa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah dibersihkan dia rasuah ke atas AS $ 700 juta atau RM2.6 bilion sumbangan dalam akaun peribadinya, menurut laporan dalam Berita Straits Times .
"Jangan kata saya menjual negara ini, saya tidak akan menjual negara ini. Saya Perdana Menteri yang akan bertanggungjawab terhadap apa yang saya lakukan ... itulah sebabnya SPRM telah berkata ia tidak rasuah dan tidak 1MDB wang, "beliau dilaporkan berkata semasa pembukaan mesyuarat Bahagian Bandar Tun Razak Umno semalam. 
Saya hanya kagum pada bagaimana Perdana Menteri Malaysia boleh memutarbelitkan kenyataan SPRM untuk mendakwa bahawa dia telah dibersihkan daripada rasuah dan salah laku. Saya telah membaca semula kenyataan SPRM yang dikeluarkan pada 3 Ogos untuk melihat jika saya telah membaca kandungannya salah. 
"Hasil siasatan mendapati bahawa dana berjumlah RM2.6 bilion yang didakwa didepositkan ke dalam akaun Najib adalah sumbangan daripada penderma , dan bukan dari 1MDB, "kata suruhanjaya itu dalam satu kenyataan.
 Kenyataan SPRM bagaimanapun tidak menyatakan bahawa "sumbangan daripada penderma" tidak melibatkan rasuah atau suapan sebagaimana yang ditakrifkan dalam Akta SPRM.Walaupun kenyataan itu berkata bahawa wang tidak datang dari 1MDB, ia tidak menjelaskan jika ia datang dari pihak-pihak yang terlibat dengan urus niaga berbilion ringgit dengan 1MDB.
 Tambahan pula jika SPRM telah menutup kes sesungguhnya dan dibersihkan Perdana Menteri, mengapa SPRM akan mengeluarkan satu lagi kenyataan dua hari kemudian untuk menjelaskan bahawa "SPRM juga akan meminta Najib untuk memberi penjelasan kepada SPRM mengenai derma yang diterimanya?"
 Oleh itu ia tidak boleh menjadi lebih jelas bahawa SPRM tidak pernah dibersihkan Perdana Menteri untuk menerima apa-apa yang meragukan dan mencurigakan " derma "dari Timur Tengah. 
Tidak bertindak seperti orang yang tidak bersalah Apatah lagi, SPRM juga menyatakan dengan jelas bahawa ia masih menyiasat bekas anak syarikat 1MDB, SRC International Sdn Bhd untuk RM42 juta yang dipindahkan ke dalam akaun bank Najib. Malah, SPRM telah membuat beberapa tangkapan berkaitan dengan penyiasatan ini. Malah, jika SPRM telah sesungguhnya dibersihkan Najib, tidak akan ada sebarang keperluan untuk semua tindakan drastik yang diambil oleh Jabatan Perdana Menteri untuk menakut-nakutkan, mengancam dan gerai aktiviti SPRM.
Polis mempunyai ditangkap dan disiasat pegawai SPRM yang menyiasat Perdana Menteri. Dua pengarah kanan SPRM tiba-tiba dipindahkan ke Pejabat Perdana Menteri pada Jumaat. 
Pasukan petugas khas menyiasat Perdana Menteri juga telah dibubarkan oleh Peguam Negara yang baru. Semua tindakan di atas oleh titik menteri perdana tidak ke arah seorang lelaki yang " dibersihkan "dan tidak bersalah, tetapi dengan orang yang tidak menggunakan dan menyalahgunakan semua kuasanya untuk menindas dan menghalang mana-mana siasatan lanjut ke dalam sumbangan cerdik RM2.6 bilion misteri.
 Najib Razak bertindak seperti orang yang takut akan kebenaran terdedah dan memilih untuk berbohong dan memutarbelitkan fakta dalam usahanya untuk menyapu bukti yang memberatkan di bawah permaidani. 
Jika Perdana Menteri benar-benar percaya dia tidak bersalah, dia mesti segera semula pasukan petugas khas itu dan memberikan mereka kebebasan sepenuhnya untuk menyelesaikan siasatan mereka tanpa rasa takut atau pilih kasih. Jika tidak, rakyat Malaysia tidak boleh dipersalahkan untuk menyatakan keputusan mereka sendiri mengenai perkara itu.