ANTI PEMIMPIN PENDUSTA DAN ZALIM.


AHMAD BAHAROM CREATION.


1AQIDAH: ALLAH DIDAHULUKAN, RASULULLAH DIUTAMAKAN..... "Terimalah sedikit kesusahan dunia yang sementara,dalam menegakkan kebenaran untuk terlepas daripada kesusahan Akhirat yang berkekalan"


Lawati page dan group ABC di Facebook.

1. Ahmad Baharom Commantary https://www.facebook.com/ahmad.baharom.9
2. Ahmad Baharom Collections https://www.facebook.com/AhmadBaharomCreation/
3. Anti Pemimpin Pendusta, Mungkar dan Zalim https://www.facebook.com/AhmadBaharomCreation2/
4. ABC Conflicts News https://www.facebook.com/AhmadBaharomCreation3/
5. Agama Bangsa Cemerlang https://www.facebook.com/groups/ahmadbaharom62/

Dan beberapa group yang boleh dikenali dengan ABC.

BLOG INI ADALAH BERKAITAN AGAMA DAN POLITIK.
Tulis Carian Anda didalam line putih dibawah


1AQIDAH: ALLAH DIDAHULUKAN, RASULULLAH DIUTAMAKAN..... "Terimalah sedikit kesusahan dun

Tuesday 14 July 2015

Ex-AmBank exec claims breach of Bank Negara procedures/Bekas Exec AmBank mendakwa pelanggaran prosedur Bank Negara






Bekas Exec AmBank mendakwa pelanggaran prosedur Bank Negara
Suresh Kashuerin | 15 Julai 2015

NGO mengeluarkan suatu akuan berkanun bersumpah memperincikan salah laku dengan akaun bank peribadi Perdana Menteri Najib Razak.
najib_ambank_bnm_600

KUALA LUMPUR: Rakyat bagi Tadbir Urus Bertanggungjawab Malaysia (CAGM), sebuah NGO, telah mengeluarkan suatu akuan berkanun bersumpah (SD) melalui e-mel dan laman web yang memperincikan operasi akaun persendirian di AmBank, kononnya dimiliki dan dikendalikan oleh Perdana Menteri Najib Abdul Razak dan membabitkan beliau pada salah laku yang dikatakan termasuk pelanggaran prosedur Bank Negara. http://cagmalaysia.blogspot.com
.
Nama orang yang menandatangani SD, bermula dengan Mo, telah ditampang dalam dokumen itu, nombor kad pengenalan yang diberikan hanya 650.908, tanpa petunjuk negeri dan lepas empat digit, dan alamat yang diberikan sebagai permulaan dengan No. 47 di daerah pos Kuala Lumpur 58000. "Saya telah ditamatkan secara tiba-tiba pada 3 Mei 2013," kata orang itu. "Penamatan saya secara langsung dikaitkan dengan pengendalian saya akaun persendirian yang dimiliki dan dikendalikan oleh Perdana Menteri Malaysia, Dato 'Sri Mohd Najib bin Tun Hj. Abdul Razak. "

Beliau berkata beliau telah diminta untuk pergi ke bilik mesyuarat bank di Aras 46 pada 2 Mei 2013 dan terkejut melihat Pengerusi AmBank Azman Hashim ini. Dia dimarahi kerana tidak mematuhi arahan dan poking hidung ke dalam satu profil pemindahan akaun yang sangat tinggi, dan untuk membuat salinan tanpa kebenaran slip pengiriman wang.

"Pada petang yang sama selepas mesyuarat itu, saya diberi carian badan dan diminta meninggalkan premis pejabat. Saya tidak dapat mengambil kembali apa-apa dari pejabat, "katanya. "Saya telah diminta untuk datang ke bahagian HR keesokan harinya, di mana saya telah diberi penamatan yang terakhir berkuatkuasa serta merta dan tanpa peluang untuk mempertahankan diri sendiri."

Beliau berkata pada masa itu, dalam meletakkan hal keadaan segera belakang penamatan, bahawa beliau telah berkhidmat sebagai eksekutif di bahagian perbankan utama bank di ibu pejabat di Menara AmBank, Jalan Yap Kwan Seng, setelah berkhidmat dengan bank untuk 14 tahun dan 9 bulan.

Secara ringkas, ternyata bahawa beliau telah ditamatkan pada 3 Mei kerana apa yang berlaku sehari sebelum itu apabila beliau menegaskan bahawa dia mempunyai untuk memberitahu Bank Negara, mengikut prosedur, pada penghantaran wang masuk yang di atas paras ambang.

"Saya unggul, yang sedang bercakap di telefon dengan Pengerusi AmBank Azman Hashim, menyelar telefon dan memberitahu saya untuk mengikut arahan kerana ini adalah berprofil tinggi, pemindahan VVIP," kata beliau. "Pada 2 Mei Datuk unggul saya. . . meminta saya untuk membersihkan sebuah penghantaran wang masuk dari UBS Bank Singapura dengan jumlah sebanyak $ 7 juta dolar Singapura (SGD). "

"Terdapat tiga urus niaga hari itu. Seminggu sebelum 14000000 $ SGD telah diremitkan ke dalam akaun peribadi Dato 'Sri Mohd Najib yang mempunyai nombor yang ... ..28. "
Beliau berkata atasannya menjerit kepadanya dan menyatakan bahawa Bank Negara telah memberi lampu hijau untuk pemindahan dan "Saya hanya terpaksa ikut arahan".

"Dana yang masuk dari Singapura yang hendak ditukar kepada ringgit dan kemudian mengikut arahan berdiri, saya terpaksa kredit mereka ke dalam beberapa akaun semasa," katanya. "Saya membuat salinan slip transaksi di mesin fotokopi dan unggul saya mendapat tahu tentang perkara ini dengan memeriksa laporan kerja mesin fotokopi dengan juruteknik IT jabatan kita. Saya mengesyaki bahawa mereka memantau pergerakan saya melalui CCTV. "



Ex-AmBank exec claims breach of Bank Negara procedures
Suresh Kashuerin | July 15, 2015

NGO releases a sworn statutory declaration detailing wrongdoing with Prime Minister Najib Razak’s private bank account.
najib_ambank_bnm_600

KUALA LUMPUR: Citizens for Accountable Governance Malaysia (CAGM), an NGO, has released a sworn statutory declaration (SD) by email and on its website detailing the operation of a private account at AmBank, purportedly owned and operated by Prime Minister Najib Abdul Razak, and implicating him on alleged wrongdoing including breach of Bank Negara procedures. http://cagmalaysia.blogspot.com.

The name of the person who signed the SD, beginning with Mo, was blanked out in the document, the IC number given only as 650908, with no indication of the state and last four digits, and the address given as beginning with No. 47 in the Kuala Lumpur postal district 58000. “I was terminated abruptly on 3 May 2013,” said the person.

“My termination is directly linked to my handling of a private account owned and operated by the Prime Minister of Malaysia, Dato’ Sri Mohd Najib bin Tun Hj. Abdul Razak.”

He disclosed that he was asked to go to the meeting room of the bank on Level 46 on 2 May 2013 and was surprised to see AmBank Chairman Azman Hashim present. He was scolded for not following instructions and poking his nose into a very high profile account transfer, and for making unauthorized photocopy of the remittance slips.

“The same evening after the meeting, I was given a body search and asked to leave the office premises. I could not take back anything from the office,” he said. “I was asked to come to the HR division the next morning, where I was given the termination latter with immediate effect and without a chance to defend myself.”

He added that at that time, in laying out the immediate circumstances behind his termination, that he was serving as a executive at the premier banking division of the bank in the headquarters at Menara AmBank, Jalan Yap Kwan Seng, having been with the bank for 14 years and 9 months.

Briefly, it appears that he was terminated on May 3 because of what transpired a day earlier when he insisted that he had to notify Bank Negara, as per procedures, on incoming remittance being above the threshold level. “My superior, who was on the phone with AmBank Chairman Azman Hashim, slammed the phone and told me to follow instructions because this is a high-profile, VVIP transfer,” he said. “On May 2, my superior Datuk . . . asked me to clear an incoming remittance from UBS Bank Singapore with an amount of $7 million Singapore dollars (SGD).”

“There were three transactions that day. A week earlier $14 million SGD was remitted into Dato’ Sri Mohd Najib’s private account bearing the number …..28.”

He disclosed that his superior yelled at him and claimed that Bank Negara had already given the green light for the transfers and “I just had to follow instructions”.

“The incoming funds from Singapore were to be converted to ringgit and then following the standing instructions, I had to credit them into several current accounts,” he said. “I made a photocopy of the transaction slips at the copier machine and my superior found out about this by checking the copier machine job report with our department’s IT technician. I suspect that they were monitoring my movements via CCTV.”


No comments:

Post a Comment

kakaktua800.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...