ANTI PEMIMPIN PENDUSTA DAN ZALIM.


AHMAD BAHAROM CREATION.


1AQIDAH: ALLAH DIDAHULUKAN, RASULULLAH DIUTAMAKAN..... "Terimalah sedikit kesusahan dunia yang sementara,dalam menegakkan kebenaran untuk terlepas daripada kesusahan Akhirat yang berkekalan"


Lawati page dan group ABC di Facebook.

1. Ahmad Baharom Commantary https://www.facebook.com/ahmad.baharom.9
2. Ahmad Baharom Collections https://www.facebook.com/AhmadBaharomCreation/
3. Anti Pemimpin Pendusta, Mungkar dan Zalim https://www.facebook.com/AhmadBaharomCreation2/
4. ABC Conflicts News https://www.facebook.com/AhmadBaharomCreation3/
5. Agama Bangsa Cemerlang https://www.facebook.com/groups/ahmadbaharom62/

Dan beberapa group yang boleh dikenali dengan ABC.

BLOG INI ADALAH BERKAITAN AGAMA DAN POLITIK.
Tulis Carian Anda didalam line putih dibawah


1AQIDAH: ALLAH DIDAHULUKAN, RASULULLAH DIUTAMAKAN..... "Terimalah sedikit kesusahan dun

Sunday 28 June 2015

TNB diselamatkan 1MDB dengan harga yang tidak didedahkan


TNB diselamatkan 1MDB dengan harga yang tidak didedahkan

carian
Kami amat terkejut bahawa Tenaga Nasional Berhad akan mendapatkan tangan mereka kotor untuk menyelamatkan 1MDB.

Selepas sambil berkata TNB tidak akan menyelamatkan syarikat hutang yang dipenuhi itu, TNB membuat U-turn dan akan membeli kepentingan 1MDB di 3B Projek selepas semua.

Daripada laporan berita:

Tenaga Nasional Berhad (TNB) akan membeli lebih daripada 1Malaysia Development Berhad (1MDB) kepentingan di dalam loji kuasa arang batu Projek 3B, Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Seri Maximus Ongkili mengesahkan hari ini.

Ongkili kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini bahawa TNB membeli lebih 1MDB 70% dalam projek itu, yang dipegang melalui lengan tenaga pelabur negeri, Edra Global Energy Bhd, untuk harga yang tidak didedahkan.

"Ia secara rela-pembeli-sanggup-penjual," katanya.

Kabinet meluluskan langkah itu sebagai projek loji kuasa telah ditangguhkan oleh 1MDB, yang menghadapi masalah aliran tunai kerana ia duduk di suatu hutang RM42 bilion .

Apabila bayaran yang tidak didedahkan adalah secara automatik orang akan menganggap bahawa ada sesuatu yang hendak disembunyikan. Terutama ketika hari kemudian, Ketua Pegawai Eksekutif TNB, Datuk Seri Azman Mohamad telah berkata :

"Berdasarkan analisis kewangan, projek itu dijangka memberi kesan positif kepada pendapatan TNB. Ia bukan satu jaminan 1MDB. Kami ingin menekankan bahawa tiada premium akan dibayar untuk pengambilalihan 70% kepentingan dalam projek itu. "

Apakah TNB bekerja untuk 1MDB atau untuk rakyat?
APAKAH TNB BEKERJA UNTUK 1MDB ATAU UNTUK RAKYAT?

Di tempat pertama, apabila 1MDB menarik diri dari Projek pada bulan Mac, Suruhanjaya Tenaga perlu menghukum 1MDB dan tender semula kepentingan 70% daripada projek. Atau sekurang-kurangnya, anugerah itu secara langsung kepada TNB tanpa belian TNB dalam tempoh 70% dari 1MDB. Yang akan menjadi penyelesaian yang paling kos efektif untuk TNB dan rakyat.

Tetapi sejak TNB dimiliki oleh Khazanah Nasional dan Pengerusi juga Penasihat Top daripada 1MDB bermasalah, maka menyelamatkan wang perlu diberikan dengan dalih, "tiada premium akan dibayar bagi pemerolehan itu".

Jelas penjual terdesak akan lebih daripada bersedia untuk menjual kepada pembeli sanggup 'kerana kedua-dua entiti akhirnya melaporkan kepada orang yang sama.

Dan orang-orang yang mahu berfikir bahawa orang ramai akan cukup bodoh dan tidak akan melihat TNB membayar yuran yang tidak didedahkan sebagai menyelamatkan.

1MDB telah tidak dipam apa-apa wang ke dalam projek ini kerana ia telah tertangguh sejak Oktober 2014 kerana 1MDB tidak boleh mendapatkan apa-apa pembiayaan. Siapa yang mahu membiayai lagi syarikat yang tidak dapat membuat pembayaran balik pinjaman tanpa mendapat bantuan daripada orang lain?

Oleh itu, jika TNB telah benar-benar dibayar berjuta-juta ringgit kepada 1MDB untuk projek yang mereka tidak dipam ke dalam apa-apa wang, maka benar-benar negara ini ditadbir oleh orang-orang bodoh. Walaupun RM100 juta 'pampasan' akan dianggap berlebihan dan menyelamatkan. Rakyat mempunyai hak untuk mengetahui berapa banyak yang dibayar kepada 1MDB.

Suruhanjaya Tenaga boleh membuat projek ini terus tanpa reputasi TNB yang mencemarkan dan tunai habis untuk menyelamatkan sebuah syarikat yang gagal tetapi mereka berjaya melakukannya dengan cara yang lebih mahal; hanya sehingga 1MDB boleh membayar beberapa faedah pinjaman atau kos.

Adakah tarif elektrik akan dinaikkan tidak lama lagi kerana 'semakan adalah kerana'? Hanya masa akan menentukan.

Anda juga mungkin mahu untuk membaca:

No comments:

Post a Comment

kakaktua800.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...