1MDB telah menafikan bahawa kerajaan akan menjamin transaksi baru-baru ini komersial antara firma pelaburan dan International Petroleum Pelaburan Syarikat (IPIC).

 "Sama ada Kementerian Kewangan, serta kerajaan Malaysia, telah menyediakan jaminan untuk transaksi baru-baru ini komersial antara 1MDB dan IPIC. "Adalah diketahui umum bahawa IPIC dikeluarkan jaminan, pada tahun 2012, bagi pembayaran faedah dan prinsipal pada dua AS $ 1750000000 (RM6.63 bilion) bon yang diterbitkan oleh 1MDB, berjumlah AS $ 3.5 bilion (RM13.3 bilion) pokok dan sehingga kepada AS $ 2 bilion (RM7.58 bilion) daripada faedah.

 "Kerajaan tidak dijamin sama ada bon ini," katanya dalam satu kenyataan hari ini. Berdasarkan ini, 1MDB berkata adalah tidak bertanggungjawab bagi Petaling Jaya Utara MP Tony Pua ( foto ) untuk mencadangkan bahawa lembaran jangka mengikat baru-baru ini antara 1MDB dan IPIC, telah menyebabkan Putrajaya terpaksa menanggung obligasi jaminan lagi.

Pua sengaja menyesatkan orang ramai Pada 29 Mei, Menteri Kewangan Kedua, Ahmad Husni Hanadzlah ( gambar ) mengumumkan bahawa 1MDB telah memasuki mengikat perjanjian dengan IPIC.

 Di bawah perjanjian itu IPIC memberi 1MDB AS $ 1 bilion (RM3.79 bilion) untuk menawarkan perkhidmatan kepada AS $ 975,000,000 (RM3.7 bilion) hutang kepada sebuah konsortium perbankan antarabangsa. Pua hari ini mendakwa bahawa kerajaan akan menjamin pinjaman ini, . jika 1MDB tidak melaksanakan, tuntutan firma pelaburan yang menafikan

"Pua telah sengaja menyesatkan orang ramai kerana gagal lagi 'dan sebaliknya' fasal penting berhubung dengan 'ganti rugi', sebagai contoh indemniti yang terpakai kedua-dua cara - untuk IPIC serta 1MDB - berhubung dengan pelaksanaan kewajipan oleh pihak-pihak, "katanya. Ia menambah bahawa perjanjian itu mengikat adalah komponen utama pelan rasionalisasi 1MDB, dan bahawa rundingan perdagangan sedang dijalankan untuk membantu jelas RM16 bilion hutang 1MDB.