MANILA (4 Okt): Malaysia, dan kepada tahap yang lebih rendah di Indonesia, Thailand dan Filipina, masih lebih terdedah kepada risiko kadar pertukaran daripada ekonomi membangun lain di Asia Timur dan Pasifik kerana keadaan kewangan global mengetatkan, kata Bank Dunia.
Syarikat-syarikat dan bank-bank di negara-negara ini mempunyai hutang luar negeri yang besar, walaupun rizab pertukaran asing pada masa ini kelihatan mencukupi, pemberi pinjaman pelbagai hala yang berpangkalan di Washington berkata dalam satu laporan pada hari Rabu.
Butiran utama lain laporan:
  • Pihak berkuasa monetari perlu bersedia untuk mengetatkan pendirian dasar mereka jika aliran keluar modal segera melemahkan mata wang
  • Sekiranya tekanan susut nilai di China, pihak berkuasa harus membenarkan pelarasan yang lebih besar melalui harga relatif dan memantau kerentanan sektor kewangan sebagai dasar monetari lagi mengetatkan
Pertumbuhan di rantau ini akan terus mendapat manfaat daripada persekitaran global yang bertambah baik dan permintaan domestik yang kukuh, Bank Dunia berkata, meningkatkan ramalannya untuk China, Malaysia dan Thailand untuk 2017 dan 2018, berbanding dengan anggaran yang diterbitkan pada bulan April. China dilihat berkembang 6.7% tahun ini dan 6.4% tahun depan.
Kebanyakan mata wang Asia melonjak berbanding dolar AS tahun ini memandangkan prospek pertumbuhan yang lebih kukuh memandangkan aliran masuk.
Sebahagian daripada risiko pertumbuhan yang diketengahkan oleh Bank Dunia termasuk defisit belanjawan, yang kekal tinggi atau dijangka meningkat di kebanyakan negara pada 2017 hingga 2019; ketidakpastian mengenai dasar-dasar ekonomi dalam beberapa ekonomi maju; dan peningkatan ketegangan geopolitik.
"Pembuat dasar apa yang perlu dilakukan tidak akan terjejas oleh fakta bahawa ia adalah tempoh yang baik untuk ekonomi global," kata Sudhir Shetty, ketua ekonomi bagi rantau Asia Timur dan Pasifik Bank Dunia, dalam temu bual dengan Bloomberg TV .
Pegawai perlu mencari cara untuk mengurangkan beberapa kelemahan yang telah dibina walaupun rantau ini umumnya disediakan dengan baik, katanya.