KUALA LUMPUR (Jan 11): Malaysia adalah salah satu daripada tiga ekonomi yang bersepadu dengan kewangan di rantau Asia Timur dan Pasifik yang paling terdedah kepada tindak balas yang buruk terhadap kenaikan kadar faedah Rizab Persekutuan AS (Fed), atau peningkatan dalam keengganan risiko global yang juga boleh memperlahankan pertumbuhan, kata Bank Dunia hari ini.
Malaysia, Indonesia dan Thailand adalah ekonomi yang besar dan berintegrasi kewangan dengan hutang luar negeri, denominasi mata wang asing dan / atau jangka pendek, tambahnya.
Dalam laporan Global Economic Prospects terkini yang dikeluarkan hari ini, Bank Dunia berkata aktiviti melembutkan pada 2016 di kalangan pengeksport komoditi, termasuk Malaysia, di mana keperluan penyesuaian adalah penting.
"Pasaran kewangan (di rantau Asia Timur dan Pasifik) mengalami kenaikan volatiliti menjelang akhir tahun ini, di tengah-tengah ketidakpastian dasar yang semakin meningkat di AS," katanya.
Pada tahun ini, pertumbuhan di kalangan ekonomi pengeksport komoditi di rantau ini diramalkan akan mempercepatkan, dengan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia dijangka meningkat kepada 4.3%, daripada 4.2% pada tahun 2016, sebagai pelarasan untuk menurunkan harga tenaga dan harga komoditi menstabilkan, tambah Bank Dunia.
Ia berkata ekonomi tempatan dijangka berkembang pada 4.5% pada 2018 dan 2019.
Bank Dunia juga memberi amaran kepada penurunan ekonomi utama di rantau ini atau perdagangan global yang lemah daripada jangkaan akan melemahkan pertumbuhan di rantau ini, dan kelembapan yang lebih cepat daripada jangkaan di China akan mempunyai limpahan serantau yang cukup besar pada tahun 2017.
"Risiko lebih condong kepada penurunan sejak pertengahan 2016 dan termasuk ketidakpastian dasar yang meningkat di negara maju (Eropah dan Amerika Syarikat), di tengah peningkatan sokongan untuk perlindungan perdagangan.
"Gangguan pasaran kewangan dan pertumbuhan lemah dalam ekonomi maju akan menimbulkan risiko lebih lanjut untuk pertumbuhan," katanya.
Ia juga menunjuk kepada peningkatan pembangkang politik untuk perdagangan, yang telah menyumbang kepada krisis pasca tinggi dalam sekatan perdagangan baru pada tahun lalu.
"Pengenaan halangan perdagangan oleh rakan dagang utama tidak akan memberi kesan yang menjejaskan ekonomi Asia yang lebih terbuka dan Asia Pasifik," kata Bank Dunia. 
Sementara itu, Bank Dunia memproyeksikan pertumbuhan di rantau Asia Timur dan Pasifik untuk merosot kepada 6.2% tahun ini, daripada anggaran 6.3% pada 2016, memandangkan pertumbuhan perlahan di China dipengaruhi oleh pickup di seluruh rantau ini.
"Output di China dijangka perlahan hingga 6.5% pada 2017. Dasar makroekonomi dijangka menyokong pemacu pertumbuhan domestik utama, walaupun kelembutan permintaan luar dan kelebihan dalam beberapa sektor.
"Tidak termasuk China, pertumbuhan di rantau ini dilihat meningkat pada kadar 5% lebih pantas pada tahun 2017," katanya.Sebagai perbandingan, pertumbuhan ekonomi global dijangka akan mempercepatkan sederhana kepada 2.7% pada tahun 2017.