ANTI PEMIMPIN PENDUSTA DAN ZALIM.


AHMAD BAHAROM CREATION.


1AQIDAH: ALLAH DIDAHULUKAN, RASULULLAH DIUTAMAKAN..... "Terimalah sedikit kesusahan dunia yang sementara,dalam menegakkan kebenaran untuk terlepas daripada kesusahan Akhirat yang berkekalan"


Lawati page dan group ABC di Facebook.

1. Ahmad Baharom Commantary https://www.facebook.com/ahmad.baharom.9
2. Ahmad Baharom Collections https://www.facebook.com/AhmadBaharomCreation/
3. Anti Pemimpin Pendusta, Mungkar dan Zalim https://www.facebook.com/AhmadBaharomCreation2/
4. ABC Conflicts News https://www.facebook.com/AhmadBaharomCreation3/
5. Agama Bangsa Cemerlang https://www.facebook.com/groups/ahmadbaharom62/

Dan beberapa group yang boleh dikenali dengan ABC.

BLOG INI ADALAH BERKAITAN AGAMA DAN POLITIK.
Tulis Carian Anda didalam line putih dibawah


1AQIDAH: ALLAH DIDAHULUKAN, RASULULLAH DIUTAMAKAN..... "Terimalah sedikit kesusahan dun

Wednesday 29 April 2015

HUKUM PERNIAGAAN MLM

KAJI DAHULU SYARAT JENIS PERNIAGAAN YANG BAKAL DICEBURI SUPAYA REZEKI YANG DIPEROLEHI SENTIASA BERKAH.
HUKUM PERNIAGAAN MULTI LEVEL (MLM)
Pengantar
Termasuk masalah yang banyak dipertanyakan hukumnya oleh kaum muslimin yang cinta untuk mengetahui kebenaran dan peduli dalam membezakan halal dan haram adalah masalah Multi Level Marketing (MLM). Urus niaga dengan sistem MLM ini telah merambah di tengah manusia dan banyak mewarnai suasana pasaran masyarakat.

 Maka sebagai seorang peniaga muslim, wajib untuk mengetahui hukum transaksi dengan sistem MLM ini sebelum bergelut didalamnya. Sebagaimana prinsip umum dari ucapan 'Umar radhiyallahu'anhu:

"Jangan ada yang berdagang di pasar kami kecuali orang yang telah paham agama." (Dikeluarkan oleh At-Tirmidzy dan dihasankan oleh Syaikh Al-Albany)

Maksud dari ucapan 'Umar adalah bahawa seorang peniaga muslim hendaknya mengetahui hukum-hukum syariat tentang aturan berdagang atau transaksi dan mengetahui bentuk-bentuk jual-beli yang terlarang dalam agama.

Dangkalnya pengetahuan tentang hal ini akan menyebabkan seseorang jatuh dalam kesalahan dan dosa. Sebagaimana telah kita saksikan tersebarnya amalan riba, memakan harta manusia dengan cara yang batil, merosakkan harga pasaran dan sebagainya dari bentuk-bentuk kerosakan yang merugikan masyarakat, bahkan merugikan negara.

Maka pada tulisan ini, kami akan memaparkan fatwa ulama terkemuka di masa ini. Mereka yang telah di kenal dengan keilmuan, ketaqwaan dan semangat dalam membimbing dan memperbaiki umat.

Walaupun fatwa yang kami tampilkan hanya fatwa dari Lajnah Da'imah , Saudi Arabia, Memandangkan kedudukan mereka dalam bidang fatwa dan penyelidikan saintifik. Namun kami juga mengetahui bahawa telah ada fatwa-fatwa lain yang sama dengan fatwa Lajnah Da'imah tersebut, seperti fatwa Majma 'Al-Fiqh Al-Islamy (Perkumpulan Fiqh Islamy) di Sudan yang menjelaskan tentang undang-undang Syarikat Biznas (Salah satu nama syarikat MLM ).

Fatwa Majma 'Al-Fiqh Al-Islamy Sudan ini dikeluarkan pada tarikh 17 Rabi'ul Akhir 1424 H, bertepatan dengan tanggal 17 Juni 2003 M pada majlis no. 3/24. kesimpulan dari fatwa mereka dalam dua titik-sebagaimana yang disampaikan oleh Amin 'Am Majma Al-Fiqh Al-Islamy Sudan, Prof. DR. Ahmad Khalid Bakar-sebagai berikut:

"Satu, sesungguhnya bergabung dengan syarikat Biznas dan yang semisal dengannya dari syarikat-perusahaan pemasaran berjejaring (MLM) tidak boleh secara syar'i kerana hal tersebut adalah qimar. [1]

Dua, Sistem syarikat Biznas dan yang semisal dengannya dari syarikat-perusaha an berjejaring (MLM) tidak ada hubungannya dengan akad samsarah [2] sebagaimana yang disangka syarikat (Biznas) itu dan sebagaimana mereka menghitung itu kepada ahlul ilmi yang memberi fatwa boleh dengan alasan itu sebagai samsarah di sela-sela pertanyaan yang mereka ajukan kepada ahlul ilmi tersebut dan telah digambarkan kepada mereka perkara yang tidak sebenarnya-. "

Fatwa Majma 'Al-Fiqh Al-Islamy Sudan di atas dan pembahasan bersamanya telah dibukukan dan diberi catatan tambahan oleh seorang penuntut ilmu di Jordan, iaitu Syaikh' Ali bin Hasan Al-Halaby.

Sepanjang yang kami ketahui, belum ada dari para ulama ayang membolehkan sistem Multi Level Marketing ini. Memang ada sebahagian dari tulisan orang-orang yang memberi kemungkinan bolehnya hal tersebut, tapi datangnya hanya dari sebagian para ulama yang dikhabarkan kepada mereka sistem MLM dengan penggambaran yang tidak benar-sebagaimana dalam Fatwa Majma 'Al-Fiqh Al-Islamy-atau sebahagian orang yang sebenarnya tidak pantas berbicara dalam masalah seperti ini.

Akhirulkalam, semoga apa yang terkandung dalam tulisan ini ada manfaatnya untuk seluruh pembaca dan membawa kebaikan untuk kita. Wallahula'lam

Fatwa Lajnah Da'imah pada tarikh 14/3/1425 dengan nombor (22935)
Telah sampai pertanyaan-pertanya an yang sangat banyak kepada Al-Lajnah Ad-Da'imah Li Al-Buhuts Al-Ilmiyah wa Al-Ifta [3] tentang aktiviti syarikat-perusaha an pemasaran berpiramida atau berjejaring (MLM) [4] seperti Biznas dan geran Al-Jazirah.

Kesimpulan tentang aktiviti mereka adalah meyakinkan seseorang untuk membeli sebuah barang atau produk agar dia (juga) mampu meyakinkan orang-orang lain untuk membeli produk tersebut (dan) agar orang-orang itu juga meyakinkan yang lain untuk membeli, demikian seterusnya.

Setiap kali bertambah tingkatan ahli dibawahnya (downline), maka orang yang pertama akan mendapat komisen yang besar yang mencapai ribuan real. Setiap ahli yang dapat meyakinkan orang-orang setelahnya (downline-nya) untuk menyertai, akan mendapat komisen-komisen yang sangat besar yang mungkin dia dapatkan sepanjang berjaya merekrut ahli-ahli baru selepas ke dalam senarai para ahli. Inilah yang dinamakan dengan pemasaran berpiramida atau berjejaring (MLM).

JAWAB:
Alhamdullilah,
Lajnah menjawab soalan diatas sebagai berikut:
Sesungguhnya transaksi sejenis ini adalah haram. Hal tersebut kerana tujuan dari transaksi itu adalah komisen dan bukan produk. Terkadang komisen boleh mencapai puluhan ribu sedangkan harga produk tidaklah melebihi sekian ratus.

Seorang yang berakal ketika dihadapkan di antara dua pilihan, nescaya ia akan memilih komisen. Kerana itu, sandaran syarikat-perusaha an ini dalam memasarkan dan mempromosikan produk-produk mereka adalah menampakkan jumlah komisen yang besar yang mungkin didapatkan oleh ahli dan mengimiginasikan-imingi mereka dengan keuntungan yang melampaui batas sebagai ganjaran dari modal yang kecil iaitu harga produk.

Maka produk yang dipasarkan oleh syarikat-perusaha an ini hanya sekadar label dan pengantar untuk mendapatkan komisen dan keuntungan.

Tatkala ini adalah hakikat dari transaksi di atas, maka dia adalah haram kerana beberapa sebab:
Pertama,
 Urusniaga tersebut mengandungi riba dengan dua macam jenisnya; riba fadhl [5] dan riba nasi'ah [6]. Ahli membayar sejumlah kecil dari hartanya untuk mendapatkan jumlah yang lebih besar darinya. Maka ia adalah barter wang dengan bentuk tafadhul (ada perbezaan nilai) dan ta'khir (tidak cash).

Dan ini adalah riba yang diharamkan menurut nash dan kesepakatan [7]. Produk yang dijual oleh syarikat kepada pelanggan tiada lain hanya sebagai kedok untuk barter wang tersebut dan bukan menjadi tujuan anggota (untuk mendapatkan keuntungan dari pemasarannya), sehingga (kewujudan produk) tidak berpengaruh dalam hukum (transaksi ini).

Kedua,
Ia termasuk gharar [8] yang diharamkan menurut syari'at, kerana ahli tidak mengetahui sama ada dia akan berjaya mendapatkan jumlah anggota yang cukup atau tidak ?. Dan bagaimanapun pemasaran berjejaring atau piramid itu berterusan, dan pasti akan mencapai batas akhir yang akan berhenti padanya.

Sedangkan anggota tidak tahu ketika bergabung didalam piramida, apakah dia berada di tingkatan teratas sehingga ia beruntung atau berada di tingkatan bawah sehingga ia merugi? Dan kenyataannya, kebanyakan ahli piramid rugi kecuali sangat sedikit di tingkatan atas. Kalau begitu yang mendominasi adalah kerugian. Dan ini adalah hakikat gharar, iaitu kekaburan antara dua perkara, yang paling mendominasi antara keduanya adalah yang dikhuatiri. Dan Nabi shalallahu 'alaihi wa sallam telah melarang dari gharar sebagaimana diriwayatkan oleh Muslim dalam shahihnya.


Tiga,
Apa yang terkandung dalam transaksi ini berupa memakan harta manusia dengan kebatilan, di mana tidak ada yang mengambil keuntungan dari akad (transaksi) ini selain syarikat dan para anggota yang ditentukan oleh syarikat dengan tujuan menipu ahli lain. Dan hal inilah yang datang nash pengharamannya dengan firman (Allah) Ta'ala,

"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu saling memakan harta sesamamu dengan jalan yang batil" [An-Nisa ': 29]

Empat,
 Apa yang terkandung dalam transaksi ini berupa penipuan, pengkaburan dan penyamaran terhadap manusia, dari sisi penampakan produk seakan-akan itulah tujuan dalam transaksi, padahal kenyataanya adalah menyelisihi itu. Dan dari sisi, mereka mengimiginasikan-imingi komisen besar yang seringnya tidak menjadi kenyataan. Dan ini terhitung dari penipuan yang diharamkan. Nabi shalallahu 'alaihi wa sallam telah bersabda,

"Siapa yang menipu maka ia bukan dari saya" [Dikeluarkan Muslim dalam shahihnya]

Dan beliau juga bersabda,

"Dua orang yang bertransaksi jual beli berhak menentukan pilihannya (khiyar) selama belum berpisah. Jika keduanya saling jujur dan telus, nescaya akan diberkati transaksinya. Dan jika keduanya saling dusta dan tertutup, nescaya akan dicabut keberkatan transaksiny. "[Muttafaqun'Alaihi]

Adapun pendapat bahawa transaksi ini tergolong samsarah [9], maka itu tidak benar. Kerana samsarah adalah transaksi (dimana) pihak pertama mendapat ganjaran atas usahanya mempertemukan barang (dengan pembelinya). Adapun pemasaran berjejaring (MLM), ahli-ahlinya-lah yang mengeluarkan kos untuk memasarkan produk tersebut. Sebagaimana maksud hakikat dari samsarah adalah memasarkan barang, berbeza dengan pemasaran berjejaring (MLM), maksud sebenarnya adalah pemasaran komisen dan bukan (pemasaran) produk. Kerana itu orang yang bergabung (dalam MLM) memasarkan kepada orang yang akan memasrkan dan seterusnya [10]. Berbeza dengan samsarah, (dimana) pihak perantara benar-benar memasarkan kepada calon pembeli barang. Perbezaan diantara dua transaksi adalah jelas.

Adapun pendapat bahawa suruhanjaya-suruhanjaya tersebut masuk dalam kategori geran (pemberian), maka ini tidak benar, andaikata (pendapat itu) diterima, maka tidak semua bentuk geran itu boleh menurut syari'at. (Sebagaimana) geran yang berkaitan dengan suatu pinjaman adalah riba. Kerana itu, Abdullah bin Salam berkata kepada Abu Burdah radhiyallahu'anhuma,

"Sesungguhnya engkau berada di suatu tempat yang riba tersebar padanya. Maka jika engkau mempunyai hak pada seseorang kemudian dia menghadiahkan kepadamu sepikul jerami, sepikul gandum atau sepikul tumbuhan maka ia adalah riba. "[Dikeluarkan oleh Al-Bukhary dalam Ash-Shahih]

Dan (hukum) geran dilihat dari sebab wujudnya geran tersebut. Kerana itu beliau 'alaihish shalatu wa sallam bersabda kepada pekerjanya yang datang lalu berkata, "Ini untuk kalian, dan ini dihadiahkan kepada saya." Beliau' alaihish shalatu wa sallam bersabda,

"Tidakkah sepantasnya engkau duduk di rumah ayahmu atau ibumu, lalu engkau menunggu apakah dihadiahkan kepadamu atau tidak?" [Muttafaqun'Alaih]

Dan suruhanjaya-suruhanjaya ini hanyalah diperoleh karena bergabung dalam sistem pemasaran berjejaring. Maka apa-apa namanya, baik itu hadiah, geran atau selainnya, maka hal tersebut sama sekali tidak mengubah hakikat dan hukumnya.

Dan (juga) perkara yang patut disebut disana ada beberapa syarikat yang muncul di pasaran bursa dengan sistem pemasaran berjejaring atau berpiramida (MLM) dalam transaksi mereka, seperti Smart Way, Gold Quest dan Seven Diamond. Dan hukumnya sama dengan syarikat-perusaha an yang telah berlalu penyebutannya. Walaupun sebahagiannya berbeza dengan yang lain pada produk-produk yang mereka berdagang.

Wabillahi taufiq wa shalallahu 'ala Nabiyina Muhammad wa aalihi wa shohbihi.
[Fatwa diatas ditanda-tangani oleh Syaikh 'Abdul' Aziz Alu Asy-Syaikh (ketua), Syaikh Shalih Al-Fauzan, Syaikh Abdullah Al-Ghudayyan, Syaikh Abdullah Ar-Rukban, Syaikh Ahmad Sair Al-Mubaraky dan Syaikh Abdullah Al-Mutlaq ]

Dipetik dari majalah An-Nashihah volume 14, hal. 12-14

1] Qimar adalah seseorang mengeluarkan kos dalam sebuah transaksi yang ada kemungkinan dia beruntung dan ada kemungkinan dua rugi (penterjemah)

[2] Iaitu jasa sebagai perantara atau broker barang

[3] Iaitu suruhanjaya khusus bidang penyelidikan ilmah dan fatwa. Dianggotai oleh ulama-ulama terkemuka diSaudi Arabiabahkan menjadi rujukan kaum muslimin di berbagai belahan bumi. (Penterjemah)

[4] Kadang disebut dengan istilah Pyramid Scheme, network marketing atau multi level marketing (MLM). (Penterjemah)

[5] Riba fadhl adalah penambahan pada salah satu dari dua barang ribawy (yaitu barang yang berlaku pada hukum riba) yang sejenis dengan transaksi yang kontan (penterjemah)

[6] Riba nasi'ah adalah transaksi antara dua jenis barang ribawy yang sama sebab ribanya dengan tidak secara tunai. (Penterjemah)

[7] Maksudnya menurut nash Al-Qur'an dan As-Sunnah serta kesepakatan para ulama. (Penterjemah)

[8] Gharar adalah apa yang belum diketahui akan diperoleh atau tidak, dari sisi hakikat dan kadarnya. (Penterjemah)

[9] Maksudnya jasa sebagai perantara atau broker barang. (Penterjemah)

[10] Pengguna barang tersebut adalah ahli MLM, hal ini dikenal dengan istilah user 100%. (Editor)

No comments:

Post a Comment

kakaktua800.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...