ANTI PEMIMPIN PENDUSTA DAN ZALIM.


AHMAD BAHAROM CREATION.


1AQIDAH: ALLAH DIDAHULUKAN, RASULULLAH DIUTAMAKAN..... "Terimalah sedikit kesusahan dunia yang sementara,dalam menegakkan kebenaran untuk terlepas daripada kesusahan Akhirat yang berkekalan"


Lawati page dan group ABC di Facebook.

1. Ahmad Baharom Commantary https://www.facebook.com/ahmad.baharom.9
2. Ahmad Baharom Collections https://www.facebook.com/AhmadBaharomCreation/
3. Anti Pemimpin Pendusta, Mungkar dan Zalim https://www.facebook.com/AhmadBaharomCreation2/
4. ABC Conflicts News https://www.facebook.com/AhmadBaharomCreation3/
5. Agama Bangsa Cemerlang https://www.facebook.com/groups/ahmadbaharom62/

Dan beberapa group yang boleh dikenali dengan ABC.

BLOG INI ADALAH BERKAITAN AGAMA DAN POLITIK.
Tulis Carian Anda didalam line putih dibawah


1AQIDAH: ALLAH DIDAHULUKAN, RASULULLAH DIUTAMAKAN..... "Terimalah sedikit kesusahan dun

Monday 27 April 2015

1MDB - Tanpa Aset Tanah, Liabiliti Melebihi Aset !

1MDB - Tanpa Aset Tanah, Liabiliti Melebihi Aset ! ( Edisi Gossip )

Friday, April 24, 201520comments

Aset melebihi liabiliti ..... itu saja yang Najib tahu sebut bila mempertahankan 1MDB. Tepat dengan kenyataan I'm not alone, ayat ini pun turut sama dilaungkan oleh penyokong2nya.

Aset Melebihi Liabiliti ....... sebagai bukti betapa bijaknya mereka yang dibelakang 1MDB.

Aset RM52 billion sementara Liabiliti cuma RM43 billion ( RM42 billion + hampir RM1 billion Standby Credit ) ... maknanya 1MDB dah UNTUNG RM9 billion ! WOW !!

Untung dari operasi perniagaan atau untung atas kertas dek penilaian semula harga tanah ?

Saya bukannya pandai bab2 akaun dan ekonomi ni tapi terasa amat dangkal lah sangat jika saya terus percaya bulat2 apa yang didakwa tanpa memikirkan sejauhmanakah kebenarannya. Untung dari penilaian semula tanah yang asalnya dibeli begitu murah dari kerajaan, bagi saya tidak memerlukan sebarang kecekapan dan ilmu perniagaan .... SIAPAPUN yang dianugerah tongkat sebegitu akan dapat untung secara otomatis.

Tapi untung tetap untung dari segi perakaunan, kan ? Yang ini tak boleh dipertikaikan. Untung FREE itu bila dimasukkan dalam penyata umum akan membantu melonjakkan jumlah keuntungan keseluruhan .... atau membantu mengurangkan jumlah kerugian keseluruhan.

Jadi kalau benar2 nak tahu apakah 1MDB betul2 bagus dari segi perniagaan, nak tahu skill hebat atau tidak, nak tahu layak atau tidak untuk mendapat pujian, kita kenalah tolak untung FREE sebegitu dan hanya tumpu pada untung hasil operasi sebenar 1MDB.

Penilaian semula harga tanah pastinya akan mengikut harga pasaran semasa. Secara mudahnya, jumlah aset RM52 bil yang disebut itu adalah termasuk nilai tanah yang sudah dinilaikan semula ikut harga semasa. 

Cuba ambil keluar aset tanah dari jumlah itu ..... saya tak tahu berapa nilai yang digunakan tapi secara kasarnya jika kita ambil pengiraan chedet semalam, 

27. Clearly 1MDB is not getting any return from its investments. Not only is it losing money but the Government has lost money when 1MDB paid only RM683 million for TRX and Sungai Besi. Total loss incurred by the Government is approximately 25 billion Ringgit.

Beza harga pasaran dengan harga kos masa beli dari kerajaan dulu adalah RM25 bil ! Harga yang ditulis dalam akaun adalah harga pasaran bukannya harga beli. Nilai aset RM52 bil yang disebut oleh semua orang itu adalah termasuk harga semasa aset tanah.

Katakanlah nilai tanah adalah RM25 bil, dan kalau kita asingkan aset tanah dari jumlah keseluruhan aset 1MDB, kita ada baki RM27 bil. Jadi kalau kita minta Najib sebutkann jumlah aset 1MDB tolak aset tanah, ayatnya akan berbunyi lebihkurang macam ni -

Jumlah aset 1MDB tolak aset tanah adalah RM27 billion.

Jumlah Liabiliti pula tetap SAMA iaitu RM43 billion sebab tanah dibeli cash. Kalau pun dibeli hutang dari kerajaan, jumlahnya cuma RM683 juta saja.

Jadi dengan angka yang ada ini Aset RM27 billion dan Liabiliti RM43 billion, apakah masih mahu dibanggakan pencapaian 1MDB ?

Jelas bahawa aset tanah yang dihadiahkan oleh kerajaan pada harga murah giler itu lah yang telah membantu memberikan gambaran positif kepada prestasi 1MDB. Disebabkan aset tanah itulah maka Najib boleh mendabik dada berkata,

Aset Melebihi Liabiliti.

Cuba tolak aset tanah tengok ........ 


PS - Artikel ni adalah secara logik jer, tidak mengambilkira nilai sebenar yang dinyatakan dalam akaun 1MDB. Tapi saya percaya, kenyataannya tetap sama iaitu, tanpa aset tanah - Jumlah Liabiliti Melebihi Aset.

PS2 - Ada mamat buat petition dan minta saya tolong promote linknya - https://www.change.org/p/najib-razak-rakyat-not-alone-najib-must-go

Luahkanlah kat sana apa yang terbuku di hati.... dalam Bahasa Melayu pun boleh.

No comments:

Post a Comment

kakaktua800.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...