Monday, 8 June 2015
ZIKIR, TAREKAT DAN HABAIB Menyuluh hakikat, bukan mengintai aib
ZIKIR, TAREKAT DAN HABAIB
Menyuluh hakikat, bukan mengintai aib
Oleh : Ustaz Engku Ahmad Fadzil
FAKTOR ‘tidak biasa’ masyarakat terhadap sesuatu amalan dijirus pula menjadi semakin marak dengan sikap mudah memandang serong amalan umat Islam lain menyebabkan masyarakat kita menjadi kecoh dan bingit misalnya melihat rakaman ‘mencium kaki’ guru sedangkan perkara tersebut tidak dilarang di dalam Islam.
Kaki Rasulullah SAW pernah dicium oleh para sahabat baginda sebagai tanda kasih dan hormat malah oleh orang Yahudi yang meyakini kenabian dan kerasulan baginda. Sayidina Ali r.a. pernah mencium kaki bapa saudaranya Sayidina Abbas r.a dan ketika sahabat Nabi Imran bin Husain mencium dahi, tangan dan kaki bapanya yang baru memeluk Islam, Rasulullah SAW menitiskan air mata dan mengatakan bahawa ketika Husain bapa Imran masuk ke majlis sebagai seorang kafir, si anak langsung tidak berpaling memandang bapanya, manakala apabila bapanya telah menjadi muslim, Imran telah memenuhi hak-hak bapanya.
Ya, di sana ada dua sudut yang berbeza, sudut hukum sesuatu amalan dan sudut beramal dengan amalan tersebut kerana tidak semua perkara yang tidak dilarang oleh hukum sesuai kita lakukan. Amalan mencium kaki orang yang selayaknya dihormati seperti ibu bapa dan para ulama pewaris nabi walaupun tidak dilarang oleh hukum, namun di tempat-tempat yang amalan tersebut tidak membudaya seumpama di negara kita, elok dijauhi atas dasar Al-’Aadah muhakkamah (adat kebiasaan memberi kesan kepada hukum) dan demi menjauhi fitnah dan tohmahan kerana dar-ul mafaasid muqaddam ‘ala jalbil masaalih (menolak keburukan lebih diutamakan berbanding menarik kebaikan (jika kedua-duanya saling bersaing).
Dalam masa sama, kita pula elok mengambil panduan Illahi dan bimbingan Qurani, Surah Al-Hujuraat 49:12 yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang daripada kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.”
Ketandusan husnuz zhon (bersangka baik) di dalam hati sanubari inilah yang menjadi pendorong sebahagian ahli masyarakat termasuk yang memakai imej ilmuwan agama menuduh para habaib (habib-habib keturunan Rasulullah SAW) yang datang ke negara kita membawa misi dakwah dan kasih sayang, kesederhanaan dan keterbukaan sebagai pembawa ajaran-ajaran songsang, sebagai Syiah yang bertaqiyyah (Syiah yang berpura-pura Ahli Sunnah wal Jamaah) dan pelbagai sangkaan buruk yang lain.
Bukti?
Jawapan mereka: Ada siasatan yang dilakukan oleh ‘sumber-sumber yang boleh dipercayai’. Semurah itukah maruah saudara seagama seakidah dengan kita yang kita diberi peringatan oleh Rasulullah SAW bahawa mencaci mereka merupakan suatu kefasikan dan membunuh mereka merupakan suatu bentuk kekufuran?
Jawapan mereka: Ya, para habaib ini memang sesat kerana mereka adalah penyembah-penyembah kubur! Innalillahi wainnaa ilaihirooji’uun, berat betul tuduhan yang dilemparkan, label penyembah kubur bermakna saudara seagama yang bersyahadah, solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, mengeluarkan zakat dan menunaikan haji telah kita tuduh sebagai orang kafir musyrik yang menyembah selain daripada Allah!
Manakah bukti?
Jawapan mereka: Buktinya mereka sering berziarah ke kuburan, berdoa di sana, malah berdoa menghadap ke kubur bukan ke arah kiblat dan malah ada yang menyeru nama orang yang di dalam kubur. Kita katakan menziarahi kubur thabit kesunahannya daripada suruhan Rasulullah SAW sendiri dan sepakat dalam kalangan para ulama bahawa hukumnya sunat.
Berdoa di kubur pula tiada larangan, malah pernah dilakukan oleh Rasulullah SAW dan para sahabat baginda, berdoa membelakangkan kiblat dan menghadap ke kubur khususnya kepada makam Rasulullah SAW adalah panduan para ulama seumpama Imam Malik r.a. Menyeru nama orang yang telah meninggal dunia pernah dilakukan oleh Rasulullah SAW dan para sahabat baginda sendiri, maka di manakah yang dikatakan menyembah kubur itu kalau tidak terhasil daripada sikap berburuk sangka kita kepada saudara seagama?
Kata sebahagian, berdoa sepatutnya menghadap kiblat, bukan menghadap kubur. Tanya kita, mana dalilnya? Kiblat bukankah Kaabah yang diperbuat daripada batu yang kita muliakan hanya atas perintah dan ketentuan daripada Allah SWT sendiri.
Surah Ali ‘Imran 3:96 yang bermaksud: “Sesungguhnya rumah ibadat yang mula-mula dibina untuk manusia (beribadat kepada Tuhannya) ialah Baitullah yang di Mekah yang berkat dan (dijadikan) petunjuk hidayah bagi umat manusia.”
Manusia kita muliakan kerana dimuliakan oleh Allah sendiri sebagaimana dinyatakan Surah Al-Isra’ 17:70 yang bermaksud: “Dan sesungguhnya Kami telah memuliakan anak-anak Adam; dan Kami telah beri mereka menggunakan berbagai-bagai kenderaan di darat dan di laut; dan Kami telah memberikan rezeki kepada mereka daripada benda yang baik-baik serta Kami telah lebihkan mereka dengan selebih-lebihnya atas banyak makhluk-makhluk yang telah Kami ciptakan.”
Apabila menghadap Kaabah bermakna membelakangi insan yang mulia dan dimuliakan oleh Allah SWT dan menghadap kepada insan yang mulia bermakna membelakangi Kaabah, maka apakah pilihan kita?
Diriwayatkan di dalam Sunan Ibn Majah sabda Nabi SAW kepada Kaabah yang bermaksud: “Alangkah eloknya kamu dan alangkah eloknya keharumanmu, alangkah agungnya kamu dan alangkah agungnya kehormatanmu. Demi yang jiwa Muhammad berada di tangan-Nya (demi Allah) sesungguhnya kehormatan seorang mukmin itu lebih besar di sisi Allah kehormatannya berbanding kamu, hartanya dan darahnya dan bahawa kami tidak berprasangka dengannya kecuali dengan kebaikan.”
Maka setelah diterangkan oleh Rasulullah SAW sedemikian rupa, apakah alasan kita menuduh sebagai penyembah kubur saudara-saudara kita yang melebihkan kemuliaan seorang mukmin berbanding kemuliaan Kaabah lalu memilih menghadap ke kuburan dan membelakangi Kaabah ketika berdoa melainkan sangkaan-sangkaan buruk yang bersarang di hati kita terhadap saudara-saudara seagama?
Lebih jelik lagi, sangkaan buruk kita itu kita halakan terhadap keturunan Rasulullah SAW sendiri sehingga ada yang tergamak mempersoalkan nasab keturunan mereka, benarkah mereka ini memang keturunan Rasuulullah SAW sedangkan mempersoalkan nasab keturunan seseorang termasuk salah satu daripada sifat jahiliah sebagaimana yang diriwayatkan di dalam Sahih Al-Bukhari sabda nabi yang bermaksud, ciri-ciri jahiliah adalah mempersoalkan nasab keturunan ... sehingga akhir hadis. Bagaimana halnya kalau sampai mempertikaikan nasab keturunan Rasulullah SAW sendiri?
Panjang ceritanya kalau hendak dihuraikan satu persatu, kelak membabitkan isu slogan yang benar, ‘Kembali berpegang kepada al-Quran dan as-Sunnah’ tetapi bermaksud buruk dan batil, membabitkan kefahaman terhadap makna bidaah, apakah yang dikatakan bidaah yang sesat, kefahaman terhadap makna ketuhanan, tauhid dan syirik, tawassul dan istighaathah dan lain-lain.
Di zaman fitnah ini di mana yang batil diangkat sebagai hak dan yang hak dijerumuskan pula sebagai batil, sikap mahu berbincang secara ilmiah, berani berdialog secara bersemuka, mendapatkan kepastian sebelum menuduh adalah sikap selamat yang mengelakkan kita daripada dibakar api fitnah di dunia dan api neraka di akhirat. Serahkan sesuatu urusan itu kepada ahlinya, insya-Allah agama dan dunia kita kedua-duanya terjaga dan terpelihara.
ENGKU AHMAD FADZIL ENGKU ALI ialah Timbalan Presiden Persatuan Islahiyyah Malaysia (Perisma).
No comments:
Post a Comment