Politik negara sekarang meruncing, ekonomi dalam keadaan sesak, ketegangan perkauman makin
meningkat, dasar luar negara kabur dan Malaysia dipandang rendah oleh banyak negara.
Bahagian A.
1.Dato Seri Abdullah Badawi atau Pak Lah adalah seorang individu yang tidak minat membaca.
Kerana itu pengetahuannya mengenai sebarang isu sangat terhad.
( kelemahan yangg disukai oleh patrick lim )
Pak Lah juga menghadapi masalah selalu terlena sewaktu mesyuarat dan majlis.
Pak Lah pernah terlena sewaktu menghadiri perasmian Tilawah Al Quran bersama
DYMM Yang Di Pertuan Agong.
Apabila pengetahuannya terhad maka asas pertimbangannya tidak konsisten dan mengakibatkan
kelemahan dalam memutuskan perkara penting dan kritikal.
2.Masalah peribadi Perdana Menteri yang selalu terlena atau tidur sewaktu menjalankan tugas
bukan sahaja menjejaskan kesejahteraan negara tetapi juga memaksa para Menteri cari jalan
pintas untuk mendapat perhatian Perdana Menteri.
Maka wujudlah taktik ‘getting the PM’s signature on his way out’ iaitu meminta Perdana Menteri
menandatangani sesuatu dokumen bila beliau sedang berangkat keluar dari mesyuarat.
3.Pak Lah sanggup menandatangani dokumen tanpa membacanya dengan teliti.
Contohnya beliau boleh menandatangani dokumen menyokong syarikat keluarga sendiri mendapat
kontrak ‘Oil For Food’ tanpa disedarinya. Beliau kemudian boleh mengaku tanpa sebarang segan silu
bahawa ‘saya pernah menandatangani banyak surat sokongan’.
4.Disebabkan kelemahan tidak tahu-menahu apa pun, beliau terpaksa bergantung kepada nasihat orang
yang beliau senangi iaitu ahli keluarga dan kenalannya. Di sinilah timbul peranan anak, menantu
dan beberapa orang lain.
Di sini jugalah patrick lim memainkan peranan besar beliau.
Masalahnya mereka ini semua tidak selalunya mementingkan kebaikan negara Malaysia,
orang Melayu atau parti Umno.
Kelemahan ini menyebabkan beliau mudah terpengaruh dengan ahli keluarga dan penasihat
yang terdekat seperti patrick lim. Urusan negara dan urusan Kerajaan sudah bertukar
menjadi urusan keluarga. 5Selain daripada penasihat ‘tidak rasmi’ daripada kalangan
ahli keluarga dan sahabat tertentu Pak Lah sebagai Perdana Menteri tidak melantik
Penasihat Rasmi di Jabatan Perdana Menteri atau di Kementerian Kewangan.
Kecuali Penasihat Agama yang telah mencetuskan idea Islam Hadhari yang tidak bermakna itu,
Pak Lah tidak melantik sebarang Penasihat Ekonomi, Penasihat Sains, Penasihat Kewangan
atau Penasihat lain yang boleh memberi nasihat secara rasmi kepada Perdana Menteri
untuk membantu beliau menimbang keputusan penting.
5.Peranan Penasihat Rasmi pernah menjadi ‘check and balance’ di mana Penasihat Rasmi
bertanggungjawab menyemak dan mengesahkan semua maklumat dan pendapat untuk
memastikan sama ada sesuatu keputusan itu selaras dengan dasar Kerajaan atau tidak
sebelum memberi nasihat secara bertulis kepada Perdana Menteri.
6.Sebaliknya penasihat ‘tidak rasmi’ seperti anak, menantu dan sahabat tertentu tidak
terikat dengan ms sebarang pertanggungjawaban atau ‘accountability’ seperti ini.
Tanpa memegang jawatan rasmi mereka boleh memberi nasihat tanpa mengambilkira kesannya.
Kerjaya dan jawatan mereka tidak terjejas kerana mereka bukannya penasihat rasmi kepada
Perdana Menteri.
Hasilnya nasihat mereka tidak teratur dan sering tidak mengambilkira kepentingan negara.
Sebaliknya nasihat mereka lebih mengambilkira kepentingan keluarga Perdana Menteri dan kroninya.
Inilah antara sebabnya Perdana Menteri membuat keputusan yang tidak tegas, kontroversi
dan boleh berubah-ubah.
7.Maka apabila terjadi keputusan kontroversi beliau sering berkata,
“Saya tidak tahu, Saya tidak pasti atau Saya tidak sedar” dan alasan lain.
Sebabnya ialah keputusan itu memang bukan hasil pemikiran beliau tetapi adalah nasihat
daripada penasihat ‘tidak rasmi’ yang tidak mempunyai tanggungjawab atau ‘official responsibility’.
8.Dalam banyak hal pula orang yang menasihatkan beliau itu mempunyai kepentingan sendiri pula.
Ini sering menimbulkan implikasi yang tidak baik yang mengundang kontroversi.
Ini juga mengakibatkan ‘Poor ability of judgement’ bagi Pak Lah membuat sebarang keputusan.
9.‘Poor ability of judgement’ ini juga menyebabkan beliau tidak dapat menentukan haluan
atau ‘specific direction’ dalam mentadbir Kerajaan dan kurang wawasan untuk
menentukan dasar yang terbaik bagi negara. Jentera Kerajaan hilang kawalan dan ini
memudahkan perancangan patrick lim dan rangkaian budak tingkat 4
10.Pak Lak sendiri telah membuat kenyataan bahawa jika ada perkara penting yang perlu
keputusan segera, mana-mana Kementerian boleh terus mengambil keputusan sendiri tanpa perlu
membawa kepada Mesyuarat Jemaah Menteri.
Ini bermakna beliau sebagai Perdana Menteri tidak lagi mengawal atau ada kawalan ke atas
kementerian-kementerian. Keputusan sesuatu kementerian itu boleh mengikut budi bicara
menterinya sahaja tanpa diketahui oleh Jemaah Menteri ataupun Perdana Menteri.
11.Ini bermakna ‘check and balance’ dalam sistem pentadbiran Kementerian Kerajaan terhakis.
Apabila keputusan itu menimbulkan kontroversi dan masalah kepada negara,
beliau hanya dapat menjawab: “Saya tidak sedar”, “Saya tidak tahu”, “Saya tidak pasti”
dan lain-lain lagi.
Walaupun Perdana Menteri - beliau tidak ada sistem kawalan
‘Hands on’ ke atas jentera pentadbiran Kerajaan.
12 Para Menteri pula rasa amat senang sebab tidak ada ketetapan arah atau halatuju
yang tertentu untuk mencapai sesuatu matlamat mengikut dasar yang terpilih.
Menteri berasa cukup bebas membuat keputusan dan mereka menganggap Pak Lah memang
‘terbuka dan telus’ kerana mereka senang dengan cara ‘non interference’ atau
tidak masuk campur oleh Perdana Menteri itu.
Mereka seronok sebab boleh buat apa saja keputusan tanpa merujuk kepada Perdana Menteri.
13 Jika mereka rujuk kepada Perdana Menteri pun, Pak Lah tidak akan memberi keputusan yang jelas.
Pak Lah yang tidak suka membaca akan hanya serahkan kepada budi bicara mereka sendiri.
14 Akibatnya sudah ada Menteri yang berani membuat keputusan sendiri tanpa mendapat keputusan
Jemaah Menteri terlebih dahulu. Keputusan itu kemudian menimbulkan berbagai kontroversi
serta implikasi kepada negara. Contohnya: (i) Ada Kementerian yang mengambil keputusan sendiri
memberi AP yang banyak kepada dua orang individu hingga menjejaskan pasaran Kereta Nasional.
15 Dua individu ini telah menjadi kaya-raya hasil jualan AP dan bukan hasil jualan kereta.
Salah seorang individu itu adalah saudara kepada menantu Pak Lah.
Tindakan ini bercanggah dengan dasar Kerajaan mengenai AP.
Apabila pengeluaran AP yang terlalu banyak menjadi kontroversi, Pak Lah lepas tangan
dan minta Menteri sahaja menjawab.
16 ECM Libra menguruskan penjualan saham kumpulan Hospital Pantai kepada syarikat Singapura.
Penjualan ini menimbulkan kontroversi kerana penjualan itu seharusnya mendapat
kelulusan Kerajaan dahulu.
Bagaimana penjualan ini boleh berlaku hingga syarikat asing dapat menguasai Hospital Pantai?
Ini bermakna tanpa kawalan, Kementerian berkenaan telah dengan sewenang-wenangnya meluluskan
penjualan tersebut tanpa merujuk kepada Perdana Menteri atau menepati dasar Kerajaan.
Apabila terjadi kontroversi lagi barulah Pak Lah hendak siasat.
Dan apakah cara penyelesaianya? Pak Lah selesaikan isu ini dengan mengarahkan
Khazanah Nasional Berhad menggunakan wang rakyat sekali lagi untuk membeli
balik saham Hospital Pantai daripada syarikat Singapura itu.
Sekali dengar, tindakan Pak Lah itu memanglah baik tetapi keputusan itu sebenarnya terpaksa
dibayar dengan wang rakyat yang berlebihan.
Sehingga hari ini Pak Lah tidak mahu umumkan berapa banyakkah wang rakyat yang digunakan
untuk membeli balik saham Hospital Pantai daripada syarikat Singapura.
Anggarannya adalah disekitar RM100 juta. Rakyat rugi dua kali apabila banyak wang rakyat
terpaksa digunakan untuk menebus kembali kesilapan awal.
Kita terpaksa membayar dengan harga yang tinggi dari wang rakyat untuk menutup kesilapan
sistem pentadbiran Pak Lah yang begitu lemah.
Kerugian wang rakyat seperti ini boleh dielak dengan mudah jika terlebih awal lagi diteliti
sebelum kesilapan boleh berlaku.
GLC pun tidak terkawal dan rugi besar
17.Setelah mengikut nasihat orang tertentu ( patrick,kamaludin dan budak tingkat 4),
Pak Lah buat keputusan gugurkan wakilwakil Agensi Kerajaan seperti wakil Kementerian,
wakil EPU dan wakil Perbendaharaan daripada Ahli Lembaga Pengarah syarikat milik
Kerajaan atau GLC.
Tempat mereka telah digantikan dengan orang dari sektor korporat. Apakah tujuannya?
18 17Akibatnya Lembaga Pengarah GLC bebas membuat keputusan tanpa input daripada Ahli
Lembaga Pengarah yang mewakili Agensi Kerajaan. Juga sebarang keputusan GLC itu tidak
perlu dimaklumkan kepada Kerajaan melainkan kepada Menteri Kewangan 2 sahaja.
Pak Lah hilang kawalan ke atas GLC dan juga Kerajaan tidak tahu-menahu keputusan yang
dibuat oleh GLC. GLC sekarang sudah jadi taman mainan peribadi Menteri Kewangan 2 sahaja.
Menteri Kewangan Pertama pula (iaitu Pak Lah) tidak mahu ambil tahu.
Buktinya: Setiausaha Parlimen Kementerian Kewangan telah memaklumkan di Dewan Rakyat
pada 3hb Julai 2006 yang mengesahkan bahawa pihak GLC beroperasi tanpa kawalan pihak tertinggi
Kerajaan. Jika ada cadangan dari pihak Kerajaan, Lembaga Pengarah GLC berkuasa
menentukan sama ada untuk menerima atau menolaknya.
19 Apakah muslihat menggugurkan wakil Agensi Kerajaan tersebut?
Apakah keputusan ini boleh membaiki lagi pengurusan GLC ataupun ianya boleh memudahkan
kerja manipulasi pengurusan GLC?
Sebabnya ialah ’nawaitu’ penasihat “tidak rasmi” ( patrick,kamaludin dan budak tingkat 4)
yang sangat berpengaruh mempunyai agenda tersendiri. Kita perlu fikir masak-masak. Wang yang
digunakan oleh GLC adalah wang Kerajaan dan wang rakyat.
Tetapi cara mana GLC belanjakan wang itu, pihak Kerajaan tidak ada kuasa untuk mengawal
atau meneliti terlebih dahulu. Justeru itu, semua risiko ditanggung oleh Kerajaan dan rakyat.
Jika GLC rugi, penasihat “tidak rasmi” dan pengurus yang bergaji lumayan akan terlepas dari
sebarang tanggungjawab. Kerajaan dan rakyat pula yang akan tanggung risiko dan kerugian.
TNB rugi RM200 juta – Kementerian diam saja Contoh (i) Mengikut laporan Bernama (24/10/06)
apabila TNB mengalami kerugian RM200 juta di Kalimantan, Indonesia baru-baru ini,
Ketua Pegawai Eksekutifnya Dato Che Khalib Che Noh berkata bahawa kerugian RM200 juta
itu tidak menjadi masalah kerana pendapatan TNB melebihi RM20 bilion setahun.
Kerugian itu sebenarnya akibat daripada kecuaian TNB menjalin kontrak.
Tetapi bagi TNB kehilangan RM200 juta wang rakyat seolaholah ‘small change’ atau duit pecah
yang tidak perlu dikhuatirkan! Rakyat kerugian wang tetapi pengurusan TNB terlepas
dari sebarang pertanggungjawaban.
Menteri Kewangan 2 dan Menteri Tenaga langsung tidak membuat teguran atau memberi
katadua untuk meyakinkan rakyat bahawa kecuaian seperti ini tidak
akan berulang lagi.
Mereka hanya buat tidak tahu.
Contoh (ii) Khazanah Nasional Bhd membuat keputusan membeli Lippo Bank di Indonesia,
membeli Appolo Hospital di India dan membeli sebuah Syarikat Talipon Selular di Singapura.
Siapakah yang membuat kajian sebelum membelinya? ( Adakah patrick atu EPU )
Pelaburan ini tidak ada input dari EPU atau dari Perbendaharaan.
Kalau Kerajaan sudah kehabisan wang, apakah sebabnya Khazanah Nasional melabur begitu banyak
wang rakyat di luar negara?
Dan Kerajaan tidak dimaklumkan terlebih dahulu sebelum keputusan itu dibuat.
Tanpa wakil Agensi Kerajaan dalam Lembaga Pengarah GLC, Agensi Kerajaan berkenaan tidak dapat
membuat kajian dan melaporkan kepada Kerajaan untuk membuat keputusan.
Tanpa wakil agensi Kerajaan dalam Lembaga Pengarah, GLC bebas membuat keputusan.
Andainya berlaku kerugian besar dalam pelaburan itu, apakah Kerajaan dengan mudah boleh
lepas tangan? Siapakah yang mengawal pengurusan kewangan Khazanah Nasional Bhd?
Berapa jumlah wang yang telah dibawa ke luar negara untuk tujuan melabur ini?
Berapakah jumlah keuntungan atau kerugian daripada aktiviti pelaburan di luar negara itu?
Tanpa kawalan teliti apapun boleh berlaku.
20 Warga Singapura pegang berpuluh bilion wang Rakyat
Contoh (iii) Khazanah Nasional Bhd telah melantik seorang warganegara Singapura sebagai
“Director of Investment” (Pengarah Pelaburan) dalam Khazanah Nasional.
Kenapa pula warga Singapura?
Bagaimanakah kita hendak ‘check and balance’ ke atas seorang Pengurus yang diberi
tanggungjawab besar menjaga berpuluh bilion Ringgit wang rakyat jika Pengurus itu bukan
warganegara Malaysia pun?
Tidak adakah rakyat Malaysia untuk memegang jawatan yang sangat penting itu di Khazanah?
Agaknya itulah sebabnya Khazanah Nasional membuat keputusan jual saham Telekom Malaysia
dan jual saham Proton kepada Temasek Holding Singapura melalui ECM Libra sebagai orang tengah.
Adakah penjualan saham tersebut telah dimaklumkan kepada Kerajaan terlebih dahulu?
Berapa banyakkah keuntungan komisen yang telah diraih oleh ‘orang tengah’ ECM Libra
di mana menantu Perdana Menteri adalah pemegang sahamnya?
21 Sebelum tahun 2004, Proton telah untung dan dapat kumpulkan kelebihan tunai berjumlah
RM 4 bilion. Belanja membina Proton City di Tanjung Malim sebanyak RM 1.8 bilion
boleh dibuat tanpa pinjaman dan bantuan dari Kerajaan.
Tetapi tanpa wakil agensi Kerajaan dalam Lembaga Pengarahnya, Proton mengambil keputusan
tamatkan perkhidmatan CEOnya yang telah berjaya membawa keuntungan besar kepada Proton.
Sekarang Proton sudah mengalami kerugian RM50 juta.
Kemudian, Proton membuat keputusan menjual saham kepada Temasek Holdings Singapura.
Keputusan itu dibuat sesudah CEO itu ditamatkan perkhidmatannya.!!!
22 Pak Lah pernah bercakap dalam Perhimpunan Agong Umno 2005 mengenai cita-citanya
hendak membangunkan ‘Melayu Perkasa’ atau ‘The Towering Malays’.
Tetapi kita lihat sahaja ciri ‘Melayu Perkasa’ yang jelas ada pada bekas CEO Proton itu dibunuh
dan dimusnahkan oleh Pak Lah sendiri.
Dalam berita terkini sebuah syarikat kereta China, Nanjing Automotive akan menggunakan
sehingga 100,000 enjin kereta jenis 1,800cc, 2,000cc dan 2,200cc dengan menggunakan enjin
hasil usahasama Petronas F1 dan Sauber.
Projek enjin Petronas Sauber ini adalah hasil kerja Jurutera Perkasa Melayu juga
yang telah dimulakan menerusi penglibatan Proton.
Tetapi sekarang seorang warganegara Singapura pula dilantik menjadi ‘Director of Investments’
Khazanah Nasional Bhd. Apa terjadi dengan “Melayu Perkasa”?
23 Agusta, Petronas Sauber, Lotus dan Teknoloji Pembuatan Kereta 21Petronas F1 membeli
syarikat Sauber, Proton membeli Lotus dan MV Agusta untuk mendapatkan teknologi enjin kereta
dan motosikal yang terbukti.
Pelaburan Proton dalam Lotus dan pelaburan Petronas dalam Sauber telah menguntungkan negara.
Lotus masih boleh bertahan di pasaran dunia dan juga memberi peluang jurutera Malaysia
menerokai teknoloji kereta Eropah yang terkini. Petronas Sauber telah menghasilkan enjin
kereta baru yang sekarang akan digunakan oleh syarikat Nanjing Automotive dari China pula.
Tetapi dalam kes ‘lembu punya susu sapi dapat nama’ Pak Lah seronok bergambar dengan
wakil syarikat kereta China itu yang akan membeli 100,000 enjin daripada Petronas Sauber.
Begitu juga Proton meneroka teknologi MV Agusta untuk meningkatkan lagi mutu pengeluaran enjin.
Ini adalah pelaburan strategik yang memerlukan komitmen dan keberanian serta berpandangan jauh.
Perancangan wawasan ini tidak dapat difahami oleh Pak Lah dan seterusnya
oleh pengurusan baru Proton. Pak Lah tidak tahu apa pun mengenai pelaburan strategik.
Kalau tidak ada peluang untuk mencuri idea orang lain, beliau sanggup bergambar mencabut
sayur kangkung.
24 keputusan dibuat untuk jual MV Agusta dengan harga 1 Euro sahaja.
Apakah ada muslihat di sebalik penjualan MV Agusta dengan harga yang begitu murah?
Apakah ECM Libra sekali lagi mempunyai peranan dalam penjualan MV Agusta sebagai
orang tengah yang makan komisen – tanpa ambil peduli harga jualannya?
Sebabnya ialah penjualan MV Agusta tidak dibuat secara tender untuk mendapat harga yang
mencerminkan nilai sebenar.
Tetapi orang tengah tertentu daripada kalangan ‘penasihat tidak rasmi’meraih keuntungan
kerana menjadi agen komisen untuk menjual saham MV Agusta.
Harta negara dijual untuk menguntungkan sahabat dan keluarga.
AP di luar kawalan Pak Lah, penjual kereta bungkus
24 Kementerian Perdagangan Antarabangsa (MITI) masih mengeluarkan AP tanpa kawalan kepada
dua individu tertentu – sehingga pasaran kereta tempatan terjejas.
Kemudian pengimpot kereta pula boleh ‘Under declaration’ duti Kastam.
Pak Lah pernah berkata perkara tersebut hendak dikaji semula oleh National Autimotive Policy
atau NAP. Tetapi NAP Pak Lah itu memberi implikasi buruk kepada semua pengedar kereta,
semuanya bungkus. Persatuan Pengedar-pengedar Kereta telah kemukakan satu memorandum
kepada Pak Lah. Beliau berjanji akan membaca memorandum tetapi sebaliknya beliau tertidur.
25 Kemudian Pak Lah tandatangani Free Trade Agreement (FTA) dengan Jepun.
Pasaran Kereta Nasional akan terjejas lagi sebab Jepun boleh eksport kereta ke Malaysia
tanpa cukai. Malaysia pula boleh eksport kangkung ke Jepun tanpa cukai.
Tetapi berapa banyakkah kangkung yang kita boleh eksport ke Jepun untuk mengimbangkan
nilai import sebiji kereta Toyota?
26 Persaingan daripada Jepun dan lambakan kereta asing mengancam masa depan Proton.
Pak Lah berjanji akan terus melindungi Proton. Itulah sahaja seruan yang mampu dibuat.
Mulai tahun 2006 Proton telah mula rugi RM 50 juta. Gaya pentadbiran YOYO atau FLIP FLOP
Dalam membuat keputusan pula Pak Lah mengamalkan gaya YOYO dan Flip Flop.
Contohnya:
(i) Presiden MCA kemukakan memorandum minta peruntukan membina SRJKC baru di bawah RMK9.
Khairy Jamaludin, Naib Ketua Pemuda Umno Malaysia terus berkata permohonan itu tidak
harus dilayan. Pak Lah terus bersetuju dengan Naib Ketua Pemuda Umno itu.
Kemudian Presiden MCA menjelaskan tuntutan itu selaras dengan Dasar Pendidikan Negara
di mana pendidikan Sekolah Rendah China dan Tamil masih kekal.
Dengan penjelasan Presiden MCA itu, Pak Lah pun berkata ‘OK boleh. No problem. Permohonan lulus’.
Inilah sistem pentadbiran Flip Flop atau YOYO.
Sebenarnya Pak Lah sendiri salah faham apa ertinya SRJKC itu.
(ii) Apabila Wakil DAP menayangkan klip video di ruang legar Parlimen mengenai seorang wanita
dalam lokap Polis disuruh buat ketuk ketampi, isu ini menjadi heboh apabila pihak
media melaporkan kononnya wanita itu adalah warganegara China.
Tanpa usul periksa Pak Lah terus arah seorang Menteri( nazri aziz yang amat bodoh )
pergi ke China untuk minta maaf. Pak Lah juga terus mencadangkan ditubuhkan satu jawatan kuasa
penyiasat untuk memantau salahlaku anggota Polis.
Selepas siasatan dibuat, terbukti bahawa wanita itu sebenarnya adalah Melayu dan
bukan warganegara China. W
Walau bagaimanapun Menteri berkenaan sudah pergi ke China atas arahan Pak Lah.
Kemudian suruhanjaya yang ditubuhkan untuk siasat Polis pula dibantah oleh semua peringkat
pegawai PDRM. Inilah sistem pentadbiran cara YOYO.
(iii) Rang Undang Undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan (Bill 2005) dipersetujui oleh
Jemaah Menteri yang dipengerusikan oleh Pak Lah supaya dibentangkan dalam Parlimen.
Banyak pihak membuat bantahan terutama sekali kaum wanita termasuk Wakil Rakyat Wanita
Penyokong Kerajaan mengenai diskriminasi ke atas kaum wanita jika Rang Undang Undang
itu diluluskan. Pak Lah memberi arahan kepada semua wakil BN mesti sokong supaya diluluskan.
Setelah undang-undang itu diluluskan Parlimen dan ditandatangani Yang DiPertuan Agong,
Pak Lah mengarahkan supaya Undang-undang Keluarga Islam yang telah diluluskan itu tidak
dilaksanakan dengan alasan hendak dikaji semula.
Kalau tidak mahu dilaksanakan kenapa Pak Lah lanyak saja, memberi arahan semua
wakil BN mesti sokong Rang Undang-undang itu?
(iv Pak Lah tidak sedar Perdana Menteri tidak ada kuasa untuk melarang mana-mana undang undang
yang telah diluluskan oleh Parlimen supaya tidak dilaksanakan. Ini adalah kerana
kedudukan Parlimen adalah lebih tinggi dari Jemaah Menteri dan juga Perdana Menteri.
Tetapi Pak Lah tak tahu. Ya boleh, tak boleh, memang boleh, kita akan buat,
kita tak boleh buat....
(v) Sebelum Pak Lah buat keputusan pada 12 April 2006 membatalkan Projek Jambatan
di Tebrau bagi menggantikan Tambak Johor yang sudah pun bermula itu, Pak Lah terlebih
dahulu membuat kenyataan pada 10 Februari 2006 selepas merasmikan Memorial Tun Hussein Onn,
di Jalan Dato’ Onn Kuala Lumpur seperti berikut:
“Pendirian kita mengenai Tambak Johor ialah kita hendak jambatan baru sama ada bengkok,
lurus atau herot”.
Kemudian kenyataan pada 3 Mac 2006 seperti berikut:
“Pembinaan jambatan separuh bagi menggantikan Tambak Johor tidak akan menimbulkan sebarang
masalah walaupun Singapura mendakwa ia boleh mendatangkan implikasi yang serius.
Sebaliknya pembinaan jambatan separuh itu akan menjadikan perhubungan Malaysia-Singapura
lebih baik.”
Demikian kata YAB Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi selepas kempen Buku Hijau Peringkat Kebangsaan
di Taman Seri Nanding, Hulu Langat, Selangor ketika mengulas kenyataan yang dibuat
oleh Menteri Luar Singapura George Yeo di Parlimen Singapura pada 2 Mac 2006.
Kedua-dua kenyataan Pak Lah ini cukup tegas. Rakyat juga tidak pernah membantah terhadap
projek Jambatan Johor yang sudahpun mula dilaksanakan itu.
Malah rakyat cukup sedar bahawa pembinaan Jambatan itu akan membawa faedah yang besar
kepada negeri Johor khasnya dan Malaysia amnya.
Tetapi 22 hari selepas kenyataan yang tegas pada 3 Mac 2006 itu, Pak Lah telah buat
kenyataan yang memeranjatkan semua rakyat pada 12 April 2006 seperti berikut:
“Kerajaan Malaysia telah memutuskan untuk tidak meneruskan pembinaan jambatan bagi menggantikan
Tambak Johor. Keputusan ini dibuat setelah mengambilkira suara dan sentimen rakyat Malaysia
keseluruhannya terutama sekali berkenaan bekalan pasir dan ruang udara.
Kerajaan juga membuat keputusan untuk memberhentikan semua rundingan bersabit jambatan tersebut.”
Putrajaya 12 April 2006 Pada hari yang sama juga Pak Lah telah buat satu lagi kenyataan iaitu:
“Malaysia tidak meneruskan pembinaan jambatan bagi menggantikan Tambak Johor kerana implikasi
dan komplikasi undang undang yang akan berbangkit kelak dan kalau kita teruskan juga, ia
akan menjadi projek yang tidak disenangi rakyat dan selama-lamanya jadi projek yang
dipertikaikan malah kita buat keputusan, ia keputusan politik.
Kita tidak boleh mengenepikan perasaan rakyat kerana kita dipilih oleh rakyat untuk rakyat.”
Pengumuman Pak Lah membatalkan projek jambatan bengkok pada 12 April 2006 itu
bercanggah dengan pendiriannya pada 10 Februari dan 3 Mac 2006, hanya 22 hari sebelum itu.
Keputusan Pak Lah membatalkan projek jambatan itu kemudian mengundang berbagai kontroversi
terutama sekali apabila ditegur oleh Tun Dr Mahathir Mohamad hingga mencetuskan perbalahan
yang berpanjangan hingga sekarang ini. ms 26 Kata Pak Lah, pembatalan jambatan itu adalah
untuk mengelak implikasi dan komplikasi undang-undang yang boleh timbul.
Tetapi sebaliknya pembatalan jambatan itu kini menimbulkan implikasi kewangan dan
komplikasi yang lain pula. Pak Lah kata pembatalan projek itu boleh menjimatkan kos.
Ini tidak benar. Kita perlu ambilkira fakta berikut:
(a) Bayaran ganti rugi kepada Syarikat Gerbang Perdana.
(b) Tuntutan Kerajaan Negeri Johor ke atas kawasan tanah yang telah diberi percuma
dengan cara pertukaran atau ‘swap’ dengan kawasan Tambak Johor, tetapi apabila projek
itu dibatalkan Kerajaan Negeri Johor menuntut balik kawasan tanah atau
ganti rugi bagi projek yang tidak jadi itu.
(c) Oleh kerana jambatan sudah batal, maka perlu pula membina jejambat baru untuk
menghubungi pusat CIQ yang telah siap dibina dengan Tambak Johor
(jejambat ini tidak perlu jika projek jambatan tidak dibatalkan).
Ini memakan kos yang lebih tinggi. Tiga perkara ini akan melibatkan kos yang berlipat ganda
lebih tinggi dari kos membina jambatan yang terbatal.
Jejambat baru untuk menghubungi Pusat CIQ dengan Tambak Johor perlu dibina merentasi kawasan
pembangunan yang padat. Oleh yang demikian, jejambat baru itu melibatkan bayaran ganti rugi
yang sangat tinggi kepada penduduk dan tuan tanah. Laluan jejambat baru itu pula
terpaksa dibina tinggi dan sangat curam sehingga tidak dapat diguna oleh kenderaan berat
seperti lori. Maka beberapa perubahan struktur perlu, untuk merendahkan ketinggian
jejambat termasuk pengambilalihan kawasan pembangunan padat di bawah laluan jejambat
secara paksa melalui proses ‘Land Acquisition’ dan menempatkan semula mereka yang menduduki
kawasan yang terlibat.
Kemudian semua jenis bangunan di kawasan itu perlu dirobohkan.
Ini melibatkan kos yang lebih tinggi dari kos projek Jambatan Gerbang Perdana yang dibatalkan itu.
DYMMSultan Johor membongkar putar-belit Pak Lah Inilah kerugian yang terjadi ekoran
ari pembatalan Projek Jambatan itu termasuk komplikasi cara mana hendak membina jejambat baru
bagi menghubungi pusat CIQ dengan Tambak Johor.
Pak Lah berpura-pura tidak sedar akan semua kerugian ini.
Pada hari Sabtu, 4hb November 2006, sewaktu merasmikan South Johor Economic Corridor ms 28 (SJEC),
DYMM Sultan Johor telah mengejutkan Pak Lah (orang lain tidak terkejut sedikit pun)
apabila Baginda bertitah bahawa Tambak Johor harus dirobohkan untuk membuka semula Selat Tebrau
'untuk “membiarkan airnya berlalu”.
Baginda bertitah bahawa pembinaan Tambak Johor hampir seratus tahun dahulu oleh “Mat Salleh”
adalah untuk menguntungkan Pelabuhan Keppel di Singapura dan merugikan Johor.
Demikianlah titah DYMM Sultan Johor sendiri. Tetapi Pak Lah pula berkata semua orang Johor
tidak mahu jambatan baru dibina!
Implikasi ini tidak termasuk kesan positif jangka panjang ke atas prospek Pelabuhan Pasir Gudang
dan Tanjung Pelepas serta prospek keadaan persekitaran Bandaraya Johor Bharu dan lain-lain,
jika Tambak Johor dapat diroboh dan laluan Selat Tebrau dibuka semula.
Flip flop Pak Lah juga telah merugikan Malaysia sebab isu lain dengan Singapura yang belum lagi
selesai dihentikan dan tidak akan dirundingkan lagi.
Sebaik sahaja Pak Lah batalkan projek Jambatan Gerbang Perdana Johor itu, pihak YTL terus
kemukakan cadangan membina sistem keretapi laju dari Kuala Lumpur ke Singapura yang
akan melalui Tambak Johor.
Keretapi laju hingga ke Singapura akan menguntungkan Lapangan Terbang Singapura berbanding KLIA
di Sepang.
Para penumpang dari Malaysia boleh menggunakan kemudahan keretapi laju ke Singapura untuk
penerbangan ke mana-mana destinasi disebabkan buat masa ini penerbangan ke destinasi dunia
ebih banyak terdapat di Singapura berbanding KLIA.
Projek keretapi laju cadangan YTL itu akan mengancam prospek KLIA di Sepang.
EPU: Tiang Seri Jabatan Perdana Menteri diabaikan 31Sebelum Pak Lah jadi PM,
kajian bagi setiap cadangan projek penswastaan akan dibuat oleh EPU
(Economic Planning Unit atau Unit Perancang Ekonomi) di Jabatan Perdana Menteri.
Sebagai Tiang Seri Jabatan Perdana Menteri, EPU adalah Agensi Perancangan yang unggul
yang mempunyai ramai pakar berwibawa termasuk dalam bidang ekonomi, kewangan dan
sebagainya yang telah terbukti kebolehan mereka.
Rekod prestasi EPU dalam merancang dan melaksanakan projek gergasi dengan sungguh
berjaya tiada tandingnya.
Projek lebuhraya, pembinaan sistem LRT, pembangunan pelabuhan, stesen janakuasa letrik swasta
atau IPP, loji pembersihan air, keretapi laju ERL ke KLIA,
kawasan wilayah persekutuan (Federal Territories),
kawasan Bebas Cukai atau Duty Free Zones, perancangan lapanganterbang, KLIA, MSC, Cyberjaya,
Putrajaya, KHTP semuanya pernah ditangani oleh pakar-pakar EPU.
Apakah sebabnya EPU di mana terdapat ramai pakar termasuk pakar ‘Melayu Perkasa’ yang telah
terbukti berjaya dalam merancang pembangunan negara telah diketepikan oleh Pak Lah?
Setelah Pak Lah jadi PM peranan EPU hampir padam. Pakar EPU sekarang tidak ada kerja
dan EPU tidak diberi tugas yang bermakna. Habis siapakah pengganti EPU?
Jawapannya terletak di ‘Tingkat 4 Pejabat Perdana Menteri’.
Inilah ‘the Fourth Floor’ yang sering disebut oleh Tun Dr Mahathir sebagai sangat berpengaruh
di Pejabat Perdana Menteri. Perancangan dan keputusan projek sekarang terletak di ‘Tingkat empat.
Tingkat empat pula mempunyai pertalian rapat dengan syarikat perunding tertentu seperti
Ethos Consulting (yang mempunyai hubungan rapat dengan Khairy Jamaluddin, Naib Ketua Pemuda Umno),
Binafikir (syarikat kepunyaan Azman Mokhtar yang juga menjadi Pengarah Urusan Khazanah
Nasional Bhd) mempunyai peranan luar biasa dalam merancang nasib 25 juta penduduk Malaysia.
Kedua-dua syarikat perunding ini mendapat kontrak lumayan untuk menyiapkan kajian projek tertentu.
Oleh kerana mereka mempunyai ‘inside information’ maka fahamfaham sajalah.
ebagai contoh, seluruh konsep dan dasar National Automotive Policy atau NAP yang sekarang ini
sedang huru-harakan industri kereta Malaysia, bukan hasil kajian Kementerian Pengangkutan,
jemaah Kabinet atau sebarang Kementerian yang lain.
Sebaliknya, keseluruhan National Automotive Policy atau NAP telah dirangka oleh Ethos Consulting.
Tetapi Ethos pula subkan tugas ini kepada sebuah syarikat perunding British! (Kisah Ali Baba lagi).
Siapakah Ethos Consulting?
Ethos Consulting adalah perunding yang ditubuhkan oleh seorang pemuda China yang menjadi
kawan karib Khairy Jamaluddin sewaktu belajar di Britain dulu.
Nama ‘Ethos’ pun sebenarnya diambil sempena ‘Ethos Magazine’ yang menjadi majalah
Persatuan Pelajar Malaysia di UK dan Ireland di mana Khairy Jamaluddin pernah menjadi Editornya.
Jadi EPU terkubur.
Jika Khairy Jamaluddin boleh dianggap sebagai Perdana Menteri Malaysia yang sebenarnya
dan patrick badawi sebagai penasihat memanda menteri, Ethos pula adalah timbalannya.
Ethos jauh lebih berpengaruh daripada EPU. Pak Lah pula boleh ‘slamba saja’.
Satu lagi contoh ialah cadangan keretapi laju YTL yang diputuskan oleh Pak Lah supaya dikaji
oleh Khazanah Nasional Bhd. Apakah rasionalnya menyuruh Khazanah Nasional membuat kajian
mengenai keretapi laju?
Apakah Khazanah lebih berkemampuan daripada EPU yang pernah terlibat dalam perancangan keretapi
laju ERL, sistem keretapi LRT, perancangan sistem LRT Putrajaya dan banyak lagi.
Sudah tentu Khazanah pun akan subkan kajian ini kepada perunding tertentu.
udah tentu segala maklumat penting dan rahsia ‘inside information’ akan dilombong habis
oleh perunding tersebut. 32Begitu juga dengan projek Pembangunan Ekonomi Wilayah,
Pak Lah telah umumkan semua jenis projek Pembangunan Ekonomi Wilayah Utara, Timur,
Johor Selatan SJER, Sabah dan Sarawak akan dikaji oleh Khazanah dan bukan oleh EPU.
Kenapa perubahan seperti ini?
Apa muslihatnya mengenepikan EPU?
Apakah di bawah pentadbiran Pak Lah peranan EPU sudah tidak ada lagi?
‘Rogues Gallery’ (Galeri Bangsat) Pak Lah Pentadbiran Pak Lah juga memberi tempat
kepada orang yang mempunyai ‘track record’ yang tidak baik ataupun yang pernah menyalahi
undang undang. Mereka ini menjadi ahli ‘Rogues Gallery’ Pak Lah.
Contohnya ialah perlindungan yang diberi kepada Datuk Zakaria Deros di Klang,
ADUN daripada Jasin di Melaka, yang terlibat dalam kes import kayu balak secara
tutup sebelah mata’ dan ramai lagi. Begitu juga beberapa Menteri yang telah terlibat
dalam aktiviti yang mencurigakan, juga diberi tempat oleh Pak Lah.
Lebih mudah bagi Pak Lah mengawal orang seperti ini kerana mereka sangat terhutang
budi kepadanya. Bank Negara Malaysia pernah mengalami kerugian dalam urusan pasaran
pertukaran wang asing berjumlah RM 17 bilion. Nor Mohd Yakcop yang bertanggungjawab
atas kerugian tersebut kini telah dilantik menjadi Menteri Kewangan Kedua oleh Pak Lah.
Menteri ini juga sekarang mempunyai kuasa mutlak ke atas semua GLC dan semua projek
penswastaan. Kerugian RM200 juta yang dialami oleh TNB di Indonesia, kerugian Proton,
kerugian MAS dan banyak kerugian lagi adalah sewaktu Nor Mohd Yakcop menjadi Menteri Kewangan 2.
Nor Mohd Yakcop diberi jawatan Menteri Kewangan 2 kerana beliau mudah di ‘control’
seperti juga Norwawi Effendi, Rafidah Aziz dan beberapa Menteri lain yang
mempunyai ‘sejarah hitam’.
Setiausaha Politiknya adalah Datuk Mohd Norza Zakaria – sahabat karib Khairy Jamaluddin.
Segala minit mesyuarat dan dokumen yang bakal dibaca oleh Nor Mohd Yakcop
dibaca oleh Norza Zakaria dulu dan dilaporkan kepada Khairy.
Pak Lah tidak perlu risau apa-apa. Kewangan negara berada dalam tangan ahli keluarganya juga.
27 Kemasukan pengaruh Penasihat pro Singapura 34The Straits Times Press atau STP,
satu ketika dahulu telah dikuasai oleh Singapura. Dengan usaha Tengku Razaleigh Hamzah,
Malaysia telah dapat kuasai semula STP dan kemudian ditukar kepada The New Straits Times Press
atau NSTP. Dengan perubahan kuasa itu NSTP telah berjaya melantik ramai warga Malaysia
terutama sekali orang Melayu memegang jawatan penting. Tetapi Pak Lah telah mengubah kedudukan
di NSTP.
Pak Lah lantik Kalimullah Hassan yang pernah bertugas dengan Singapore Straits Times
menggantikan tempat Dato’ Abdullah Ahmad untuk menerajui NSTP.
Sejak itu, ramai rakyat Malaysia yang bertugas dengan NSTP diganti dengan orang lain.
Sekarang ini NSTP masih dikuasai oleh orang pro Singapura – terutama sekali adalah Kalimullah
sendiri. Dan Kalimullah menjadi penasihat terdekat yang sangat dipercayai oleh Pak Lah.
Selepas Kalimullah dilantik menerajui NSTP, berita terkini yang berlaku di Kuala Lumpur
sering dibocorkan kepada media Singapura terutama sekali kepada Straits Times Singapore.
Satu contoh ialah pengumuman perlantikan Dato Najib Tun Razak sebagai Timbalan Perdana Menteri.
Akhbar perdana Singapura telah menyiarkan berita itu sebelum sebarang pengumuman rasmi oleh
Jabatan Perdana Menteri. Bagaimanakah ini boleh berlaku? Anehnya,
akhbar NSTP sekarang mengalami kemerosotan yang begitu teruk dalam bilangan pembacanya
berbanding dengan akhbar lain seperti The Star. Malahan akhbar ‘nyamuk’
seperti The Sun yang diberi percuma kepada orangpun sudah mula bersaing hebat dengan NSTP.
Kalimullah dan rakan gagal meningkatkan prestasi akhbar NSTP. Penasihat terdekat Pak Lah:
Gabungan pro Singapura dan menantu Setelah menerajui NSTP Kalimullah diberi peluang menerajui
ECM Libra. Kalimullah dan beberapa rakan Ahli Lembaga Pengarah ECM Libra bersetuju memberi
pinjaman mudah sebanyak RM 9 juta kepada Khairy Jamaluddin, menantu Pak Lah untuk membeli
saham ECM Libra bagi membolehkan Khairy dilantik menjadi Ahli Lembaga Pengarah ECM Libra.
Tujuannya supaya ECM Libra mendapat berbagai kemudahan serta faedah dari Kerajaan melalui
pengaruh Khairy. Dalam masa yang sama Kalimullah dan Khairy menjadi penasihat yang sangat
berpengaruh kepada Pak Lah. Kemudahan pinjaman yang diberikan kepada Khairy itu merupakan
satu bentuk rasuah kerana mereka mendapat banyak faedah jika Khairy dilantik sebagai Ahli
Lembaga Pengarah ECM Libra.
Banyak business deal dengan Kerajaan terutama sekali Khazanah Nasional Bhd
semuanya dibuat melalui ECM Libra. Urusan jual saham Agensi Kerajaan seperti
EPF juga banyak disalurkan menerusi ECM Libra yang menghasilkan berjuta ringgit
komisen bagi syarikat kepunyaan Kalimullah dan menantu Pak Lah itu.
Permohonan ECM Libra untuk bergabung dengan syarikat milik Kerajaan iaitu
Avenue Capital diluluskan dengan begitu mudah oleh Menteri Kewangan 2 dan Pak Lah.
Apa yang berlaku ialah Pak Lak telah meluluskan permohonan kepada sebuah syarikat
di mana menantunya menjadi pemegang saham dan Ahli Lembaga Pengarah.
Untuk mengelirukan rakyat yang mempersoalkan isu gabungan ECM Libra dan Avenue Capital itu,
Khairy telah membuat kenyataan bahawa gabungan itu telah dibuat mengikut peraturan.
Itu memang benar, sebabnya mana-mana permohonan yang diluluskan oleh Kementerian Kewangan
terbukti telah mengikut peraturan. Tetapi yang berkuasa meluluskan permohonan itu ialah
Menteri Kewangan. Yang menjadi Lembaga Pengarah syarikat yang memohon itu pula ialah
menantu Menterinya sendiri.
Dalam wawancara dengan TV3 pada 7 Ogos 2006 jam 8.30 malam, Pak Lah berkata,
beliau tidak pernah beri sebarang kontrak kepada Khairy. Itu memanglah betul.
Beliau memang tidak pernah bagi kontrak tetapi beliau bagi lain dari kontrak dan
apa yang beliau bagi itu lebih besar dari kontrak. Kalau dapat kontrak sekejap sahaja,
kerjapun siap. Tetapi kelulusan bergabung dengan Avenue Capital yang diberikan ini
boleh beroperasi sampai bila-bila.
28 Bila gabungan ECM Libra/Avenue Capital dipersoalkan oleh orang –
tiba-tiba Khairy umumkan beliau telah jual sahamnya dalam Avenue Capital hingga rugi RM 200 ribu.
Kalau semuanya dibuat mengikut peraturan, kenapa terpaksa jual saham dan terpaksa menanggung rugi?
Sebenarnya, beliau perlu jelaskan, saham yang dijual itu saham miliknya sendiri atau
miliknya menerusi ECM Libra?
Khairy memegang saham ECM Libra, kemudian ECM Libra bergabung dengan Avenue Capital
dan menguasai saham majoriti.
Kalau beliau jual saham kepunyaan peribadinya dalam Avenue Capital tetapi pegangan
sahamnya menerusi ECM Libra masih kekal, ini bermakna kepentingannya
dalam Avenue Capital melalui ECM Libra masih kekal.
Justeru itu, pengumuman kononnya penjualan sahamnya dalam Avenue Capital
hanyalah satu helah untuk mengelirukan orang.
Kepentingan beliau dalam Avenue Capital masih kekal.
Urusan negara jadi ‘family business’
29 Dalam wawancara TV3 itu juga Pak Lah kata Syarikat Scomi tidak pernah
dapat apa-apa kontrak dari Kerajaan. Jelas bahawa Perdana Menteri Malaysia sanggup
mengabui mata rakyat untuk menjaga kepentingan anak dan ahli keluarga sendiri.
Pengakuan Pak Lah ini terbukti palsu dengan begitu mudah sekali kerana terdapat
terlalu banyak fakta bahawa SCOMI dapat kontrak seperti berikut:
i. Bina 400 buah badan bas untuk Syarikat Prasarana Negara Bhd milik Kerajaan RM 120 juta.
ii. Kerja-kerja menyelenggara gerabak-gerabak keretapi milik KTMB selama 5 tahun RM 60 juta.
iii. SCOMI beli 51% saham majoriti Syarikat MTRANS dari Kerajaan dengan harga murah RM 30 juta
saja. Pembelian ini menjadi persiapan awal untuk membolehkan SCOMI merebut kontrak
monorel RMK9 bernilai RM 9 bilion untuk membekalkan peralatan monorel di Kuala Lumpur,
Pulau Pinang dan Johor Bharu.
Mana-mana syarikat yang mendapat konsesi Monorel itu sudah pasti akan terpaksa
membeli gerabak dan peralatan monorel dari SCOMI. Syarikat konsesi untung atau rugi tidak
menjadi masalah. SCOMI tetap untung besar sebagai pembekal gerabak monorel.
iv. SCOMI Marine Services telah dapat kontrak dari TNB untuk membawa 500,000 tan arang
batu dari ms 40 Australia, Indonesia dan Afrika Selatan mulai 1 Oktober 2006.
iv. SCOMI dapat kontrak dari Petronas Carigali (Turkmenistan) Sdn Bhd bernilai
RM 57 juta setahun. Dalam perkembangan terkini Pak Lah tukar taktik sikit.
Beliau sedar kesilapannya menafikan anaknya mendapat kontrak kerajaan. No problem.
Sekarang Pak Lah kata ‘tetapi anak orang lain pun dapat kontrak’.
Maksudnya “kalau anak orang lain boleh telan duit kerajaan, kenapa anak saya tak boleh?”
Eloklah tu Pak Lah. Esok kalau anak orang lain terjun ke dalam sungai apakah anak kita
pula kena terjun ke dalam laut?
Tetapi semua kontrak ini perlu kelulusan Kementerian Kewangan. Pak Lahlah Menteri Kewangan.
Macamana Menteri Kewangan boleh naïf dan kata ‘Saya tidak tahu’?
Kemudian untuk membuktikan lagi ‘ketelusan’ pentadbirannya, Pak Lah membuat kenyataan
yang beliau akan siasat mengenai perkara ini. Tetapi Pelik bin Ganjil - Pak Lah minta
laporan daripada SCOMI pula. Seperti yang boleh disangka SCOMI segera menyiapkan laporan
yang ‘membuktikan’ bahawa mereka dapat kontrak itu mengikut prosedur yang betul.
Soalannya di manakah hikmahnya menerima sebagai sah laporan daripada si tertuduh
SCOMI syarikat kepunyaan anak sendiri – untuk membuktikan ketidaksalahan sendiri?
Kita perlukan penyiasatan dan laporan bebas dari pihak ketiga dengan cara telus dan terbuka.
Tetapi Pak Lah menjawab kemusykilan rakyat dengan kemukakan laporan dari syarikat anaknya sahaja.
Untuk tutup pekung SCOMI warga asing ditahan ISA 42Satu lagi isu panas yang membabitkan SCOMI:
Atas desakan FBI Amerika, 5 orang Jepun dari Syarikat Mitutoyo termasuk presidennya telah
ditangkap pada Jun 2006 kerana membekalkan mesin membuat komponen senjata nuklear kepada
SCOMI yang dieksport semula ke Libya. Perkara ini menjadi isu besar di Amerika.
Seorang rakyat Sri Lanka bernama BSA Tahir pernah bekerja dengan SCOMI dan banyak
tahu mengenai aktiviti syarikat ini.
Untuk mengelak daripada beliau memecahkan rahsia SCOMI, Hamba Allah ini dikenakan tahanan ISA
sekarang sudah masuk pusingan kedua (sudah melebihi dua tahun) atas alasan pelik beliau boleh
mengancam keselamatan negara. Waran melanjutkan tahanan BSA Tahir selama dua tahun lagi
ditandatangani oleh ms 42 Pak Lah sebagai Menteri Dalam Negeri.
Apakah warga asing yang bernama BSA Tahir ini benar-benar mengancam keselamatan
negara Malaysia atau beliau sebenarnya mengancam keselamatan SCOMI dan
keselamatan keluarga Abdullah Badawi pula?
Sebagai warga asing beliau seharusnya dibuang negeri sahaja.
Seorang warga asing tidak boleh mengancam ‘keselamatan dalam negeri’
kalau beliau tidak berada dalam negeri kita lagi.
Lagipun kilang SCOMI yang membuat komponen senjata nuklear itu sudah lama ditutup.
Semua mesin pembuat komponen nuklear telahpun dilelong. Dan semua komponen yang dieksport
ke Libya telahpun dirampas oleh FBI. Jadi di mana lagi ancaman BSA Tahir
terhadap “keselamatan dalam negeri” kita sehingga tahanan penjara beliau
perlu dilanjutkan lagi? Tetapi sebenarnya Tahir simpan terlalu banyak rahsia
mengenai penglibatan SCOMI, Syarikat Mitutoyo dan komponen nuklear yang dieksport ke Libya.
Maka beliau dikenakan tahanan ISA.
Tidakkah menganiaya Hamba Allah ini? Dan tidakkah beliau ini dizalimi oleh Kerajaan
Islam Hadhari Abdullah Ahmad Badawi? Apakah semua ahli Umno sanggup menyokong perbuatan
zalim dan berdosa ini? Tepuklah dada dan tanyalah iman. Jangan sampai BSA Tahir dijumpai
mati dalam tahanan pula! Ikut kebiasaan sekarang, tahanan Polis kerap mati dalam lokap.
30 Pak Lah dan Skandal ‘Oil For Food’ - Minyak Iraq masih melekat Nama Pak Lah telah
terlibat dengan isu skandal OIL FOR FOOD Iraq sebanyak 50 juta tong minyak di mana beliau
ada kepentingan dalam dua syarikat dari Malaysia, Tradeyear Sdn Bhd dan Mastek Sdn Bhd.
milik iparnya Noor Asiah Mahmood. Maklumat terperinci mengenai skandal ini terdapat dalam
laporan rasmi Kerajaan Amerika di bawah ini:
(1) CHARLES DUELFER:- Comprehensive Report of the Special Adviser to the Director of Cenral
Intelligence on Iraq’s Weapons of Mass Destruction, dated 30 September 2004.
(2) Paul A. Volcker:- Independent Inquiry Committee into The United Nations Oil For Food
Programme (Manipulation of the Oil For Food Programme by the Iraq regime) dated 27 October 2005.
Oleh yang demikian di Washington D.C., Pak Lah berjumpa dengan Presiden Amerika George Bush juga
untuk mendapat ehsan Bush supaya menolak usaha beberapa Ahli Kongres Amerika yang
mahu memaklumkan kepada rakyat Amerika mengenai dua isu besar tersebut iaitu isu SCOMI
dengan komponen senjata nuklear dan isu Oil For Food yang boleh memberi kesan yang serius
kepada imej dan ketelusan Pak Lah sebagai Perdana Menteri Malaysia.
Memang isu ini sekarang telah menjadi senyap di kalangan ahli Kongres Amerika Syarikat.
Walaupun Amerika Syarikat sering mengkritik undang-undang ISA kita, mereka langsung tidak
bertanya sedikitpun mengenai BSA Tahir.
Apakah ‘habuan’ yang Pak Lah terpaksa bayar kepada Bush untuk membeli persetujuan Bush?
Lihatlah sendiri. Malaysia membenarkan kapal nuklear Amerika yang terlibat dalam pengeboman
negara Islam di Timur Tengah berlabuh di Pelabuhan Malaysia. Untuk apa?
Apakah tujuannya? Ini perlu kita fikirkan sebab ia melibatkan maruah dan kedaulatan negara.
Pak Lah juga sangat cenderung menandatangani Free Trade Agreement atau FTA dengan Amerika.
Rupanya Pak Lah sudi bersetuju dengan apa jua permintaan dari Bush nanti.
Syok betul Mat Badui dapat jumpa Bush Pak Lah rasa seolah ianya satu
penghormatan paling istimewa bagi dirinya bila dapat berjumpa Bush.
Lebih-lebih lagi bila Bush puji beliau sebagai seorang pemimpin yang baik, mudah berunding,
mudah bertolak ansur dan mudah bersetuju dengan segala kehendaknya.
Pak Lah begitu seronok dan naik syok sendiri berjumpa dan dipuji oleh Bush,
sampai Pak Lah sendiri mengaku bahawa beliau terlupa bertanya Bush mengenai nasib
dua rakyat Malaysia yang ditahan secara haram oleh Bush di Penjara Teluk Guantanamo.
Kesian betul al kisah dua orang Mat Guantanamo itu. Perdana Menteri mereka terlupa
bertanyakan khabar mereka! Bush sebenarnya melihat Pak Lah sebagai pemimpin ‘clown’
atau badut yang kerdil.
Apakah buktinya? Pandangan rendah Bush terhadap Pak Lah jelas apabila Bush enggan
melawat Pak Lah selepas mesyuarat APEC yang bakal berlangsung di Hanoi, Vietnam tidak lama lagi.
Bush telah bersetuju singgah di Singapura dan Indonesia selepas bermesyuarat di Hanoi itu.
Walaupun Pak Lah adalah Pengerusi OIC dan juga Pengerusi NAM (Non Aligned Movement) beliau
tidak dihiraukan sedikitpun oleh Bush. Singapura hanya pulau kecil. Indonesia pula masih
berada dalam keadaan huru-hara tetapi Bush lebih menghormati mereka daripada Pak Lah.
Rupanya pungguk terpaksa rindukan bulan lagi! Nasib malang negara kita Inilah kepimpinan Pak Lah.
Tanpa kualiti kepimpinan dan tahap pengetahuan dan wawasan yang amat terhad beliau jadi
pemimpin yang tidak cukup kebijaksanaan atau ‘not enough wisdom’ untuk memimpin negara
Malaysia yang bermasyarakat dinamik. Pak Lah sebenarnya sangat sedar akan kelemahannya.
Maka beliau terpaksa buat seperti ‘penjual ubat’ kaki lima untuk menutup kelemahan dan
menonjolkan diri.
Maka tercetuslah berbagai slogan ‘jual ubat’ seperti “Kerja dengan saya, bukan kerja untuk saya”,
“Cemerlang, Gemilang dan Terbilang”, “Melayu Perkasa” atau “The Towering Malays”,
“Islam Hadhari” dan lain-lain slogan yang tidak bermakna.
Kami sokong! Entah apa pun kami sokong juga!
Beliau juga berusaha giat mencari penyokong yang sanggup mematuhi dan taatinya.
Beliau terpaksa mengambil pendekatan ‘membeli ketaatan’ atau “To Buy The Loyalty.”
Beliau utamakan orang yang ‘bermasaalah’ untuk diberi kedudukan penting dalam Parti
dan juga Kerajaan. (Sila lihat ‘Rogues Gallery’ Bah. 4). Dengan cara ini, orang
yang dilantik itu amat patuh dan taat kepadanya. Contohnya adalah Nazri Aziz yang dilantik
menjadi Menteri Tutup Lampu dan Kipas di bangunan Parlimen –
satu jawatan yang tidak pernah wujud sebelum ini.
Rafidah Aziz pula perlukan balutan plaster yang sangat besar untuk menutup pekung AP
yang sangat besar. Menteri lain pula seperti Norwawi Effendi perlukan wang sebanyak RM50
juta untuk membayar ‘alimony’ kepada bekas isteri. Jom kita tanam sawi pula!
Pada masa yang sama beliau memberi katadua kepada para Menteri dan para pemimpin
Umno supaya patuh kepada arahannya. Akibatnya tiada Menteri yang berani menegur atau
mengkritik sebarang dasarnya. Contohnya apabila Pak Lah utamakan
Pertanian dan Industri Asas Tani, semua pihak terima dasar itu bulat-bulat.
Suara yang sering kita dengar ialah “Kami sokong Pak Lah”,
“Kami berdiri teguh di belakang Pak Lah.”
Tidak ada siapapun Ahli Parlimen Umno yang berani berhujah, mengkritik dan memberi
pendapat akan cara yang terbaik untuk memajukan Pertanian negara ini.
Contohnya setakat ini langsung tidak ada peruntukan untuk membina Pusat Latihan Pertanian
di bawah RMK9 untuk melatih para petani dalam bidang pertanian dan industri yang berkaitan.
Tiada usaha memperkasakan organisasi Pertubuhan Peladang. Tidak ada cadangan untuk
mengenalpasti jenis komodoti pilihan atau memajukan industri pertanian.
Pak Lah sendiri hilang arah dan tidak ada fokus untuk mencapai matlamat dasar pertanian beliau.
Setelah tiga tahun menjadi Perdana Menteri tidak ada sebarang hasil daripada dasar Pertanian
Pak Lah. Akhirnya muka depan akhbar pengampu merakamkan gambar Pak Lah sedang memetik sayur
kangkung. Pak Lah sudah jadi Perdana Menteri Kangkung. Pi mai pi mai tang tu juga.
Apakah gambar berikutnya akan menunjukkan Pak Lah menanam sawi?
Oleh kerana Pak Lah seronok menerima pujian dan ‘feel good’,
maka orang di sekeliling beliau jarang memberi ‘feedback’ yang berupa teguran
atau kritikan terbuka. Tidak ada siapa yang berani menyampaikan perkara yang tidak enak
didengar beliau. Justeru itu beliau tidak mendapat gambaran sebenar mengenai situasi semasa.
Maka Pak Lah sentiasa berada dalam keadaan ‘slumber’ atau ‘complacent’.
Dr Mahathir bukan orang yang kalut. Singapura dapat lagi “Tanah Melayu” secara
precuma Sebenarnya usaha giat yang sedang dilakukan untuk memperkecil dan
mengenepikan segala pencapaian Tun Dr Mahathir selama 22 tahun memimpin negara bertujuan
sebagai satu helah atau mengalihkan perhatian umum.
DYMM Sultan Johor mengeluh bahawa selama lapan puluh tahun Tambak Johor merugikan Johor
dan menguntungkan Singapura. Sekarang orang Singapura boleh terus masuk ke
kawasan khas di negeri kepunyaan Sultan Johor – tanpa perlu sebarang sembah kepada Tuanku.
Siapakah pengasas idea yang sungguh banggang ini? Jawapannya ialah Khazanah Nasional Berhad
dan ‘penasihat tidak rasmi’ seperti patrick badawi,kalimullah yang berada di sekeliling Pak Lah.
Memang pun banyak peluang pekerjaan akan wujud di daerah jajahan Singapura yang
bakal wujud di negeri Johor ini tetapi pekerjaan jenis apa?
Buruh Indon akan dikerah membina kondo, kedai dan pejabat.
Orang Bangla pula akan bekerja menjadi pembantu kedai dan pencuci tandas.
Orang Nepal pula akan menjadi pengawal keselamatan.
Anak Melayu mungkin dapat kerja di restoran McDonald dan KFC atau menjadi GRO
dan pelayan di kelab. Satu pembohongan bahawa kerajaan tiada duit
Apabila paling ramai kontraktor Bumiputera gulung tikar sebab kekeringan projek,
Pak Lah membuat alasan banyak wang telah dihabiskan oleh Tun Dr Mahathir kerana
membina banyak projek mega. Kemudian diikuti pula dengan kritikan Pak Lah bahawa
Tun Dr Mahathir membangunkan Putrajaya ‘just for popularity’ atau untuk mencari populariti.
Maksudnya projek besar hanyalah pembaziran wang. Tetapi tiba-tiba Dato Najib
mengumumkan bahawa tiga projek gergasi yang melibatkan RM40 bilion akan dilaksanakan
dalam negara kita.
Tetapi Pelik bin Ganjil siapapun tak tahu apakah projek berbilionbilion itu.
Tanam kangkung ke, buat besi ke, buat lapangan terbang ke?
Siapapun tidak tahu. Najib pun tidak tahu.
Kemudian Norwawi Effendi (Menteri Second Hand Tiara),
pula mengumumkan bahawa kerajaan akan belanjakan RM100 bilion untuk majukan lagi 20
projek gergasi!
Maksudnya setiap projek itu puratanya bernilai RM5 bilion!
Tetapi apakah 20 projek gergasi itu? Siapapun tidak tahu.
Dulu projek mega Lebuhraya Utara Selatan pun tak sampai RM5.0 bilion.
Apakah 20 projek Norwawi Effendy yang akan menelan duit rakyat RM100 bilion itu?
Kalaulah semua duit Kerajaan sudah habis, macam mana pula Kerajaan tiba-tiba
boleh jumpa duit beratus bilion ini? Kemudian projek SJER atau South Johor Economic Region
pula memerlukan pelaburan RM50 bilion dalam tempoh lima tahun saja. Cuba bayangkan.
Peruntukan untuk RMK9 selama lima tahun hanya sebanyak RM220 bilion.
Tetapi antara empat projek gergasi Najib, 20 projek gergasi Norwawi dan satu projek gergasi
SJER sahaja sudah telan lebih RM190.0 bilion. Dulu kata tidak suka projek gergasi.
Sekarang Pak Lah pula buat projek gergasi misteri sampai beratus bilion Ringgit.
Siapapun tidak tahu apakah projek-projek gergasi yang akan menelan duit rakyat sebanyak
RM20.0 bilion setiap satunya. “Masih kah kau ingat, suatu masa dulu....” Ingat lagi lagu
yang berbunyi “Masih kah kau ingat, suatu masa dulu..” ucapan Pak Lah di Dewan Rakyat
pada September 2005 ketika beliau ms 61 membentang Bajet 2006, Pak Lah telah mengumumkan
penubuhan Yayasan Amanah Hartanah Bumiputera dengan modal ‘duit kacang putih’
sebanyak RM 2 bilion sahaja?
Memandangkan paling sedikit hartanah komersil yang dipunyai kaum bumiputera
di kawasan strategik Kuala Lumpur dan kawasan perbandaran lain maka Yayasan ini
dicadangkan untuk membeli dan memegang hartanah komersil yang boleh disewa ataupun
dijual kepada usahawan bumiputera. Pak Lah juga berkata ‘Maklumat terperinci mengenai
Yayasan Amanah Hartanah Bumiputera ini akan diumumkan oleh Kementerian Kewangan dalam
tempoh terdekat’. I say man, tempoh terdekat sekarang sudah jadi dua tahun.
Sampai hari ini maklumat tidak terperinci pun tiada, tidak ada seorang pun Wakil Rakyat
Umno yang telah membawa usul untuk membincangkan perkara ini di Parlimen. Tetapi yang
selalu kita dengar ialah laungan YB bahawa ”Kami sokong Pak Lah, kami berdiri teguh di
belakang Pak Lah” dan sebagainya. “Masihkah kau ingat, masihkah kau ingat ….”
Sebaliknya Pak Lah dan geng hendak padamkan daripada ingatan kita segala pencapaian
Tun Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri selama 22 tahun. Pak Lah tidak mahu kita ingat
apapun mengenai Dr Mahathir. Tidak ada siapa pun, kecuali orang yang terencat akal
seperti Mahdzir Khalid yang boleh sengaja lupakan pencapaian Tun Dr Mahathir.